Dit is het beste resultaat in een eerste jaarhelft sinds 2007. Maar niet in Nederland, want daar eindigden de verkoopcijfers na de eerste zes maanden op 3.845. Dezelfde periode in 2014 was het merk nog goed voor 5.083 stuks. Met name de Leon kelderde: van 2.592 naar 1.309; de Toledo ging van 147 naar 42. Lichtpuntje was de Ibiza, die er bij de 751 van 2014 nog eens 110 bovenop deed.

Op Europees niveau voerde de Leon echter wederom de verkoopstatistieken van het Spaanse merk aan: plus 9,9 procent, naar 86.300 auto’s, 7.700 meer dan in de eerste helft van 2014. De Leon ST stationwagon noteerde een verkooptoename van 45,9 procent (totaal: 30.900 auto’s). De ST is al goed voor 35,7 procent van het totale Leon-volume.

Ook de Ibiza-verkopen vertoonden een opwaartse lijn en kwamen dankzij een groei van 6,6 procent uit op 84.500 auto’s, 5.400 meer dan in de eerste helft van 2014. De Alhambra posteerde zich als het op twee na bestverkochte model van Seat. Met een plus van 14,6 procent bereikten de verkopen in de eerste helft van 2015 een totaal van 13.100 auto’s.

Seizoeneffect

Het aantal afgeleverde Seats in West-Europa nam gedurende de eerste zes maanden van het jaar met 9,0 procent toe tot 172.500 auto’s. Het herstel van de auto-industrie in Spanje en het seizoeneffect van de verkopen maken Spanje in deze periode tot Seat’s belangrijkste markt, met een toename van 20,3 procent tot 47.200 auto’s. De Leon en Ibiza behoorden in Spanje tot de bestverkochte modellen. In Duitsland leverde Seat 44.900 auto’s af, een stijging van 6,2 procent. Daar sloot het merk het eerste half jaar af met een marktaandeel van 3 procent en een positie in de top tien van bestverkochte merken. In Centraal- en Oost-Europa groeit Seat nadrukkelijk in Tsjechië, de belangrijkste markt in die regio voor het merk. De verkopen stegen daar met 11,1 procent tot 4.300 Seats, en in Polen met 33,5 procent tot eveneens 4.300 auto’s. Andere goed presterende landen wereldwijd waren Mexico (+10,6 procent; 11.400), Turkije (+68,4 procent; 6.600) en Israël (+60,6 procent; 5.200).