Branche Barometer: rendement Q1 2015 is 1%

Het gemiddeld dealerrendement is in het eerste kwartaal 2015 uitgekomen op 1,0%. Dat is 0,9% meer dan Q1 2014.

De omzet groeide 11,3%, bij een relatief stabiele brutomarge van 12,4%, leert de jongste Bovag Branche Barometer. De trend volgt uit de aantrekkende economie en de krimp in het dealernetwerk: minder, maar beter verkopende vestigingen en een verbeterde omzet per medewerker.Wel namen de gemiddelde loonkosten per verkoper over een tijdvak van vijf jaar toe met 14,6%, per magazijnmedewerker met 17,2% en per monteur en indirecte medewerker met 5,3, respectievelijk 21,0%.

Eric Tak, voorzitter van het Bovag Autodealersbestuur, spreekt van "bemoedigende ontwikkelingen in omzet en bedrijfsresultaat". Het nagestreefde minimum van 2% resultaat over het hele jaar is echter nog niet in zicht. "We zitten nog steeds in de transitie naar een efficiënter en compacter dealernetwerk. De resultaten van de Branche Barometer worden daarom nog steeds als stormachtig beoordeeld."

Verbeterd absorptievermogen

Het absorptievermogen – de mate waarin het resultaat op aftersales de vaste bedrijfskosten dekt – is in het eerste kwartaal gestegen naar 75,5%. Dezelfde periode vorig jaar bedroeg het slechts 68,8%. Binnen de stabiel gebleven totale kosten stegen de kosten voor automatisering (+10,4%) en garantie (+10,5%) sterk.                                                                                                                      

Alle afdelingen binnen het dealerbedrijf laten een omzetstijging zien: verkoop nieuw +9,7%, verkoop gebruikt +16,3%, werkplaats +6,0% en magazijn +7,7%. De omzetgroei in de werkplaats komt deels uit de verkoop van externe uren en is dus niet volledig gerelateerd aan de hogere autoverkopen (interne uren). De totale omzet komt uit op +11,3%.

De brutowinst per verkochte nieuwe auto (7,6%) is gelijk gebleven aan dezelfde periode vorig jaar. De marge per verkochte gebruikte auto neemt weer toe met 14%. Ook het aantal verkochte gebruikte en nieuwe auto’s per verkoper ging omhoog, respectievelijk +11,1% (inclusief handel) en +15,8%. Het BMGT (bruto marge gecombineerde transactie) ontwikkelt zich daarmee van 1.962 euro in het eerste kwartaal 2014 naar gemiddeld  2.036 euro in Q1 2015.

Branche Barometer: rendement Q1 2015 is 1% - Automobielmanagement.nl

Branche Barometer: rendement Q1 2015 is 1%

Het gemiddeld dealerrendement is in het eerste kwartaal 2015 uitgekomen op 1,0%. Dat is 0,9% meer dan Q1 2014.

De omzet groeide 11,3%, bij een relatief stabiele brutomarge van 12,4%, leert de jongste Bovag Branche Barometer. De trend volgt uit de aantrekkende economie en de krimp in het dealernetwerk: minder, maar beter verkopende vestigingen en een verbeterde omzet per medewerker.Wel namen de gemiddelde loonkosten per verkoper over een tijdvak van vijf jaar toe met 14,6%, per magazijnmedewerker met 17,2% en per monteur en indirecte medewerker met 5,3, respectievelijk 21,0%.

Eric Tak, voorzitter van het Bovag Autodealersbestuur, spreekt van "bemoedigende ontwikkelingen in omzet en bedrijfsresultaat". Het nagestreefde minimum van 2% resultaat over het hele jaar is echter nog niet in zicht. "We zitten nog steeds in de transitie naar een efficiënter en compacter dealernetwerk. De resultaten van de Branche Barometer worden daarom nog steeds als stormachtig beoordeeld."

Verbeterd absorptievermogen

Het absorptievermogen – de mate waarin het resultaat op aftersales de vaste bedrijfskosten dekt – is in het eerste kwartaal gestegen naar 75,5%. Dezelfde periode vorig jaar bedroeg het slechts 68,8%. Binnen de stabiel gebleven totale kosten stegen de kosten voor automatisering (+10,4%) en garantie (+10,5%) sterk.                                                                                                                      

Alle afdelingen binnen het dealerbedrijf laten een omzetstijging zien: verkoop nieuw +9,7%, verkoop gebruikt +16,3%, werkplaats +6,0% en magazijn +7,7%. De omzetgroei in de werkplaats komt deels uit de verkoop van externe uren en is dus niet volledig gerelateerd aan de hogere autoverkopen (interne uren). De totale omzet komt uit op +11,3%.

De brutowinst per verkochte nieuwe auto (7,6%) is gelijk gebleven aan dezelfde periode vorig jaar. De marge per verkochte gebruikte auto neemt weer toe met 14%. Ook het aantal verkochte gebruikte en nieuwe auto’s per verkoper ging omhoog, respectievelijk +11,1% (inclusief handel) en +15,8%. Het BMGT (bruto marge gecombineerde transactie) ontwikkelt zich daarmee van 1.962 euro in het eerste kwartaal 2014 naar gemiddeld  2.036 euro in Q1 2015.