De daling komt vooral voor rekening van het merk Volkswagen dat over die periode tot eind juli een daling met ruim vier procent moest incasseren. Verder gaat het ook slecht met vrachtautomerk MAN dat ruim 13 procent minder vrachtauto’s aan de man bracht. Met de andere merken binnen de groep gaat het een stuk beter, waarbij vooral Porsche met bijna 30 procent groei en SEAT met zeven procent hogere verkopen de boventoon voeren. Ook Skoda en Audi wisten meer auto’s te verkopen met elk een toename van rond de drie procent.

Bestuurslid voor sales Christian Klingler schrijft de stagnerende afzet toe aan ‘tegenwind in Europa en Noord-Amerika’. De verschillende geografische markten laten ook een sterk gevarieerd beeld zien. "We verwachten dat dat in de tweede helft van dit jaar zo zal blijven," denkt Klinger. Hij kon overigens wel goede cijfers melden voor West-Europa want daar verkocht de groep bijna vier procent meer auto’s met op de Duitse thuismarkt een toename van een kleine zes procent. Elders in dit werelddeel stonden de resultaten echter sterk onder druk door de malaise in Rusland.