Dat meldt dataleverancier VWE, na analyse van alle in 2015 (januari t/m augustus) nieuw verkochte auto’s. Uitgangspunt waren de CO2-uitstoot en bijtelling.

De helft van alle zakelijk verkochte auto’s valt in de 20% bijtellingscategorie. Slechts 1,2% van de zakelijk verkochte auto’s is nu een puur elektrische auto. Het kabinet wil vooral de verkopen van deze categorie stimuleren. De zakelijke rijder geeft echter veelal de voorkeur aan een plug-in hybride. Ondanks de al hogere bijtelling was in de eerste acht maanden van dit jaar 7,5% van de zakelijke verkochte auto’s een plug-in hybride. Het gemak en de zekerheid dat een auto na een korte stop bij een tankstation weer honderden kilometers verder kan, weegt kennelijk zwaarder dan de lagere bijtelling voor een puur elektrische auto.

In de bijtellingsregels voor 2016 wordt vooral de bijtelling voor plug-ins fors verhoogd; van 7% nu naar 15% voor auto’s die volgend jaar worden afgeleverd. Maar ook de bijtelling voor veel andere populaire zakelijke auto’s gaat omhoog. Op Prinsjesdag maakt de regering de nieuwe belastingmaatregelen bekend. Naar verwachting worden er in de resterende maanden van dit jaar nog veel plug-in hybrides verkocht, om zo nog te profiteren van de lage bijtelling.

vwee1

 

 

 

 

 

De meeste plug-in hybrides vallen in de categorie 1 tot 50 gram CO2/km. Het verschil in populariteit met puur elektrische auto’s blijkt goed uit de verkopen van de Volkswagen Golf. In de eerste acht maanden van dit jaar zijn er slechts 38 elektrische Golfs verkocht in ons land en ruim vierduizend plug-in hybrides (meer dan de helft van alle verkochte Golfs).

vweee22

 

 

 

 

 

Bron: VWE Trendweb.