Renault-Nissan wil meer vrouwen in arbeidsproces

Renault-Nissan zegt er steeds beter in te slagen om het percentage vrouwelijke medewerkers op het niveau van de mannelijke te krijgen. Via speciale programma’s, op mondiaal of landelijk niveau, tracht het bedrijf om steeds meer vrouwelijke werknemers te vinden en binnen de eigen gelederen te houden.

Het percentage vrouwelijke werknemers is het afgelopen jaar wereldwijd toegenomen, met name op managementniveau, zo meldt Renault-Nissan trots. Bij Renault is 18,4 procent van alle werknemers vrouw, tegen 17,6 procent in 2013 en slechts tien procent in 2000. Op managementniveau zijn deze cijfers ongeveer gelijk. Van de tweeduizend ‘key positions’ in het bedrijf wordt 22% door vrouwen bezet, tegen 19.6 procent in 2013.Bij Nissan hadden vrouwen in 2014 11,7 procent van de banen op managementniveau in handen, tegen 10,6 procent in 2013. In Japan is dit 8,2 procent tegen 7,1 procent in 2013. Dat is vijfmaal zoveel als in 2004. Nissan zegt dat het maatgevend is voor gelijksoortige bedrijven in Japan, omdat het ruim driemaal zoveel vrouwen op leidinggevende posities heeft dan gemiddeld. Het merk streeft ernaar dat per 2017 tien procent van alle managers in Japanse bedrijven vrouw is en veertien procent wereldwijd.

Renault-Nissan wil meer vrouwen in arbeidsproces - Automobielmanagement.nl

Renault-Nissan wil meer vrouwen in arbeidsproces

Renault-Nissan zegt er steeds beter in te slagen om het percentage vrouwelijke medewerkers op het niveau van de mannelijke te krijgen. Via speciale programma’s, op mondiaal of landelijk niveau, tracht het bedrijf om steeds meer vrouwelijke werknemers te vinden en binnen de eigen gelederen te houden.

Het percentage vrouwelijke werknemers is het afgelopen jaar wereldwijd toegenomen, met name op managementniveau, zo meldt Renault-Nissan trots. Bij Renault is 18,4 procent van alle werknemers vrouw, tegen 17,6 procent in 2013 en slechts tien procent in 2000. Op managementniveau zijn deze cijfers ongeveer gelijk. Van de tweeduizend ‘key positions’ in het bedrijf wordt 22% door vrouwen bezet, tegen 19.6 procent in 2013.Bij Nissan hadden vrouwen in 2014 11,7 procent van de banen op managementniveau in handen, tegen 10,6 procent in 2013. In Japan is dit 8,2 procent tegen 7,1 procent in 2013. Dat is vijfmaal zoveel als in 2004. Nissan zegt dat het maatgevend is voor gelijksoortige bedrijven in Japan, omdat het ruim driemaal zoveel vrouwen op leidinggevende posities heeft dan gemiddeld. Het merk streeft ernaar dat per 2017 tien procent van alle managers in Japanse bedrijven vrouw is en veertien procent wereldwijd.