Trends in de digitale showroom

De autobranche zit midden in een digitale transformatie. Uit verschillende onderzoeken van Google, McKinsey, ABN AMRO en Marktplaats Zakelijk blijkt bijvoorbeeld dat consumenten nog maar twee bezoeken aan een autodealer brengen tijdens het aankoopproces van een nieuwe of gebruikte auto.

De autobranche zit midden in een digitale transformatie.

Kopers wenden zich tot het internet en hun mobiele telefoon om modellen te onderzoeken, de beste deals te vinden of ‘real-time’ advies in te winnen. Hoe staat het met de digitale showroom van autodealers in Nederland? Marktplaats Zakelijk schetst drie ontwikkelingen en geeft tips:

Video’s
Bij de oriëntatie op het kopen van een nieuwe auto is advies inwinnen bij derden vaak de eerste stap. Dit kan een vriend zijn met verstand van zaken, maar bijvoorbeeld ook door het lezen van forums, kijken van vlogs en het bezoeken van reviewsites.

Tip

Verbindt autoaanbod aan reviews zodat potentiele klanten zich kunnen informeren en het relevante aanbod in één overzicht kunnen bekijken.

Mobiel
Wanneer de consument een besluit heeft genomen welke modellen interessant voor ‘m zijn, zien we vaak een ‘reality-check’ bij de consument: "Is dit de auto die ik nodig heb". Past deze auto bij deze fase in mijn leven. Het gaat hier om praktische informatie zoals het aantal airbags, de zitruimte en het volume van de bagageruimte. De klant zoek naar mogelijkheden om online brochures of video’s te downloaden waarin het interieur te zien is. Ook het digitaal samenstellen van de auto geeft de klant veel gevoel en beleving bij de auto.

Tip

Maak website functionaliteit responsive en beschikbaar voor alle devices. Op dit moment wordt verreweg de meeste content mobiel geconsumeerd.

Wees snel
Op het moment dat consumenten weten welke auto zij willen kopen, is het tijd voor de vraag: "Kan ik deze auto betalen". Voor veel mensen is de inruilwaarde van hun huidige auto even belangrijk als de prijs van de nieuwe auto. De real-time check en het inwinnen van advies hoe, waar en wanneer men de beste deal kan maken is essentieel. De toegang tot het krijgen van deze informatie moet snel en rimpelloos verlopen want dit is het moment dat de klant ongeduldig wordt. De mobiele revolutie eist onmiddellijkheid en transparantie.

Tip

Het gaat niet alleen om de algemene informatie, maar vooral om de snelheid waarmee een goed aanbod kan worden aangeboden. Dealers die snel reageren op vragen of biedingen en de regie in handen nemen, maken de grootste kans op een succesvolle verkoop.

Info: www.marktplaatszakelijk.nl/blog

Reacties

Interessant dat steeds meer auto´´s via het internet gekocht worden. Online is het natuurlijk makkelijk zoeken en ook vergelijk gaat eenvoudiger. Ik merk ook dat occasions goed te vinden zijn op het net.

Geplaatst door: Jan Dijkstra op
Trends in de digitale showroom - Automobielmanagement.nl

Trends in de digitale showroom

De autobranche zit midden in een digitale transformatie. Uit verschillende onderzoeken van Google, McKinsey, ABN AMRO en Marktplaats Zakelijk blijkt bijvoorbeeld dat consumenten nog maar twee bezoeken aan een autodealer brengen tijdens het aankoopproces van een nieuwe of gebruikte auto.

De autobranche zit midden in een digitale transformatie.

Kopers wenden zich tot het internet en hun mobiele telefoon om modellen te onderzoeken, de beste deals te vinden of ‘real-time’ advies in te winnen. Hoe staat het met de digitale showroom van autodealers in Nederland? Marktplaats Zakelijk schetst drie ontwikkelingen en geeft tips:

Video’s
Bij de oriëntatie op het kopen van een nieuwe auto is advies inwinnen bij derden vaak de eerste stap. Dit kan een vriend zijn met verstand van zaken, maar bijvoorbeeld ook door het lezen van forums, kijken van vlogs en het bezoeken van reviewsites.

Tip

Verbindt autoaanbod aan reviews zodat potentiele klanten zich kunnen informeren en het relevante aanbod in één overzicht kunnen bekijken.

Mobiel
Wanneer de consument een besluit heeft genomen welke modellen interessant voor ‘m zijn, zien we vaak een ‘reality-check’ bij de consument: "Is dit de auto die ik nodig heb". Past deze auto bij deze fase in mijn leven. Het gaat hier om praktische informatie zoals het aantal airbags, de zitruimte en het volume van de bagageruimte. De klant zoek naar mogelijkheden om online brochures of video’s te downloaden waarin het interieur te zien is. Ook het digitaal samenstellen van de auto geeft de klant veel gevoel en beleving bij de auto.

Tip

Maak website functionaliteit responsive en beschikbaar voor alle devices. Op dit moment wordt verreweg de meeste content mobiel geconsumeerd.

Wees snel
Op het moment dat consumenten weten welke auto zij willen kopen, is het tijd voor de vraag: "Kan ik deze auto betalen". Voor veel mensen is de inruilwaarde van hun huidige auto even belangrijk als de prijs van de nieuwe auto. De real-time check en het inwinnen van advies hoe, waar en wanneer men de beste deal kan maken is essentieel. De toegang tot het krijgen van deze informatie moet snel en rimpelloos verlopen want dit is het moment dat de klant ongeduldig wordt. De mobiele revolutie eist onmiddellijkheid en transparantie.

Tip

Het gaat niet alleen om de algemene informatie, maar vooral om de snelheid waarmee een goed aanbod kan worden aangeboden. Dealers die snel reageren op vragen of biedingen en de regie in handen nemen, maken de grootste kans op een succesvolle verkoop.

Info: www.marktplaatszakelijk.nl/blog

Reacties

Interessant dat steeds meer auto´´s via het internet gekocht worden. Online is het natuurlijk makkelijk zoeken en ook vergelijk gaat eenvoudiger. Ik merk ook dat occasions goed te vinden zijn op het net.

Geplaatst door: Jan Dijkstra op