Het aantal hybride auto’s zonder stekker, zoals de Toyota Auris HSD, steeg afgelopen jaar met 10 procent naar 124.000 stuks. Daarvan rijden er dus meer rond, maar de toename is kleiner. Het aantal volledige elektrische auto’s, zoals de Tesla Model S, steeg met 34 procent. Daarvan zijn er nu bijna 10.000 op de weg.

In totaal rijden er nu 211.000 elektrische auto’s op de Nederlandse wegen. Dat is weliswaar 30 procent meer dan vorig jaar, maar nog steeds relatief weinig. Slechts één op de veertig auto’s is geheel of gedeeltelijk elektrisch aangedreven.
Elektrische auto’s zijn vooral in trek bij zakelijke rijders. Zij kunnen vaak profiteren van een lage fiscale bijtelling. Brancheorganisatie Bovag pleit daarom al langer voor een aankoopsubsidie voor particulieren. De club geeft echter niet aan hoe dit gefinancierd zou moeten worden.

Vorig jaar hebben relatief veel zakelijk rijders in Nederland nog even snel een nieuwe stekkerhybride auto gekocht om te kunnen profiteren van het (oude) voordelige bijtellingtarief. Het kabinet paste op 1 januari de belastingregels aan. Daardoor moeten nieuwe eigenaren geen 7 procent bijtelling meer betalen, maar 15 procent. Genoeg redenen voor zo’n 60.000 mensen om vorig jaar op de valreep nog even een bezoekje aan de dealer te brengen en met een nieuw exemplaar naar buiten te rijden. Vooral in december steeg het aantal verkopen hard.

In Duitsland wordt een aankoopsubsidie voor particuliere waarschijnlijk werkelijkheid. Gisteren meldde persbureau Reuters dat de Duitse overheid van plan is 1 miljard euro uit te trekken voor de promotie van elektrische auto’s. Het persbureau zou documenten van het Duitse ministerie van Financiën hebben ingezien. Daarin zou staan dat kopers van een elektrische auto een bijdrage van 5.000 euro moeten krijgen. Voor een hybride auto staat een subsidie van 3.000 euro in de boeken.

Modellen die meer dan 60.000 euro kosten, worden uitgesloten van de subsidieregeling. Dat wordt gedaan om Tesla een voet dwars te zetten. Het is de vraag of de eigen auto-industrie blij zal zijn met de subsidieregeling. De elektrische auto die Audi aan het ontwikkelen is, de E-tron Quattro, gaat namelijk meer dan 60.000 euro kosten en hetzelfde geldt voor het model dat bij Porsche op de tekentafel staat.
Minister Kamp kwam in maart ook met cijfers over elektrische auto’s. Hij baseert zich op cijfers van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Die rekent de gewone hybride voertuigen (dus zonder stekker) niet mee, maar elektrische bussen en motorfietsen juist wel, en komt daardoor uit op ruim 90.000 uitstootvrije voertuigen.

Verwacht wordt dat in 2040 zo’n 35 procent van alle nieuw verkochte auto’s elektrisch zal zijn. Dat is niet vreemd, want vermoedelijk zakt de prijs van de accu van deze wagens rond 2025 flink in prijs, waardoor de vierwielers goedkoper zijn in de aanschaf. Wanneer we met z’n allen rondrijden in een auto met een stekker zal dat grote effecten hebben op de olieconsumptie: het scheelt 13 miljoen vaten olie per dag. Daarentegen verbruiken al die elektrische auto’s trouwens ook enorm veel energie: zo’n 1.900TWh aan elektriciteit. Dat staat gelijk aan bijna 8 procent van het elektriciteitsverbruik wereldwijd vorig jaar. (bron: Autointernationaal)