Over de eerste vier maanden van 2016 komt de toename uit op 8,5 procent. In die periode zijn in Europa voor het eerst in tijden weer meer dan vijf miljoen nieuwe personenauto’s verkocht. Ons land blijft echter onderaan bengelen met een toename van bijna drie procent in april maar een daling van bijna acht procent voor de eerste vier maanden.

De grote motor blijft Zuid-Europa met voor april een toename van 25 procent in Griekenland, ruim 21 procent in Spanje en 11,5 procent in Italië. Ook de grootste nationale automarkt van Europa Duitsland blijft op stoom met goed acht procent groei. Groot-Brittannië raakt zijn glans echter een beetje kwijt want daar bleef de toename beperkt tot twee procent.

Op de merkenlijst blijft Volkswagen nu duidelijk achter want dat bleef met een plus van 2,7 procent flink onder het gemiddelde. Audi, Porsche en ook Skoda zitten echter wel op een groei van tussen de zeven en 13 procent. Een duidelijke uitschieter blijft Fiat Chrysler dat over april ruim 14 procent groei wist te boeken dankzij zowel Fiat als Jeep en Lancia. Opel, Renault, Peugeot en Citroën komen alle rond de zeven procent plus uit terwijl Dacia in april wat minder auto’s verkocht dan een jaar eerder. Bij de kleinere merken blijven vooral Jaguar en in minder mate Honda en Mazda het prima doen.