Bij auto’s met een verbrandingsmotor ligt de verhouding heel anders: daar heeft 96 procent naar gekeken terwijl 73 procent er uiteindelijk één aanschaft.

Dat blijkt uit een onderzoek van McKinsey onder 7.000 autokopers in de VS, China, Noorwegen en Duitsland. De reden waarom veel mensen uiteindelijk toch geen EV nemen is in de meeste gevallen de hoge prijs, aldus de onderzoekers. Bovendien blijkt ook nog eens dat kopers van een EV zich achteraf vaak zorgen maken over die aanschaf. Eén op de acht zegt regelmatig bezorgd te zijn over het bereik terwijl 11 procent problemen ondervindt bij het zoeken van laadpunten.

McKinsey stelt verder wel dat de batterijen voor elektrische voertuigen de afgelopen zes jaar 80 procent goedkoper zijn geworden. Die kosten zullen de komende tijd verder kunnen dalen, vooral omdat bedrijven als Tesla investeren in grootschalige productie. Omdat batterijen de grootste kostenpost vormen, zou de prijs van EV’s de komende tijd eveneens omlaag kunnen gaan, denkt het onderzoeksbureau.