Het Chinese BYD verkocht vorig jaar alleen al meer dan 100.000 EV’s en is daarmee ook de grootste op dat gebied ter wereld, op grote afstand van bijvoorbeeld Tesla.

De Chinese regering stimuleert op vele manieren de elektrificatie van het nationale wagenpark. Wel is het zo dat de subsidies langzamerhand worden teruggedraaid om in 2020 helemaal te verdwijnen. China hoopt dat haar burgers dan voldoende EV-gevoel hebben om zelf voor een elektrische auto te kiezen. "In 2017 zal de vraag naar puur elektrische auto’s met een groter bereik verder toenemen, zullen we doorgaan met het in snel tempo uitbreiden van het laadnet en zullen elektrische auto’s ook goedkoper worden omdat de productie ervan grootschaliger wordt," zegt Xu Yanhua van de China Association of Automobile Manufacturers.

Marktleider BYD is niet tevreden met haar nationale positie maar werkt ook snel aan internationale expansie. Zo staan er elektrische BYD-taxi’s op de rol in Brussel, Singapore en enkele Zuid-Amerikaanse steden. BYD wil binnen een jaar of drie ook elektrische auto’s op de markt in de VS aanbieden. Daarnaast is de Chinese fabrikant sterk in elektrische autobussen waarvoor het een fabriek in aanbouw heeft in Hongarije.