Groei autoverkoop zet door: maart +24%, Q1 +22%

In maart noteerden de Nederlandse autodealers tezamen 36.789 nieuwe auto’s tegenover 29.626 stuks in dezelfde maand in 2016 – een toename van 24,2 procent. Het eerste kwartaal komt daarmee uit op 119.927 registraties tegenover 98.626 stuks in Q1-2016 – een toename van 22 procent.

Groei autoverkoop zet door: maart +24%, Q1 +22%

Opel wist in maart de meeste nieuwe auto’s te verkopen, de Renault Clio was in maart – evenals in het gehele eerste kwartaal – het meest gewilde model. Over het gehele eerste kwartaal is Volkswagen nog steeds de nummer één merk van Nederland. Dit en meer blijkt uit cijfers van RDC, bewerkt door onafhankelijk kennisbureau Aumacon.

De autoverkopen begonnen dit jaar in januari met een forse toename van 26,1 procent, gevolgd door een plus van 13,9 procent in februari en nu dus 24,2 procent meer in maart. De cijfers voor het eerste kwartaal worden gunstig beïnvloed door het doorschuiven van veel onzuinige, grote auto’s van 2016 naar dit jaar aangezien de bijtelling voor dergelijke auto’s vanaf dit jaar niet 25 procent maar 22 procent is.

Voor geheel 2017 gaat Aumacon nog steeds uit van een aantal van 425 duizend stuks; een ogenschijnlijk bescheiden elf procent boven de ruim 383 duizend stuks van 2016. Voor de komende twee kwartalen wordt weliswaar groei verwacht, maar het vierde kwartaal zal – bij ongewijzigd overheidsbeleid – een terugval te zien gaan geven. In het vierde kwartaal van 2016 kon immers voor het laatst geprofiteerd worden van lage bijtelling, waardoor de autodealers toentertijd relatief veel verkochten. Eind dit jaar zijn er echter geen incentives te verwachten.

Het top-vijf merkenrijtje ziet er in maart als volgt uit: 1. Opel (3.950 stuks/10,7% marktaandeel in maart), 2. Renault (3.707/10,1%), 3. Peugeot (2.581/7,0%), 4. Volkswagen (2.318/6,3%) en 5. Ford (2.220/6,0%).

De vijf bestverkochte modellen in maart zijn: 1. Renault Clio (1.154 stuks/3,1% marktaandeel in maart), 2. Opel Karl (1.094/3,0%), 3. Opel Astra (1.018/2,8%), 4. Ford Fiesta (956/2,6%) en 5. Opel Corsa (907/2,5%).

Opgeteld over drie maanden zijn de bestverkochte merken dit jaar: 1. Volkswagen (12.587 stuks/ 10,5% marktaandeel), 2. Opel (10.283/8,6%), 3. Renault (9.896/8,3%), 4. Peugeot (8.232/6,9%) en 5. Kia (7.375/6,2%)

De vijf bestverkochte modellen in het eerste kwartaal zijn: 1. Renault Clio (3.142 stuks/2,6% marktaandeel), 2. Volkswagen Polo (3.035/2,5%), 3. Volkswagen Up! (2.988/2,5%), 4. Opel Astra (2.951/2,5%) en 5. Kia Picanto (2.905/2,4%).

Groei autoverkoop zet door: maart +24%, Q1 +22% - Automobielmanagement.nl

Groei autoverkoop zet door: maart +24%, Q1 +22%

In maart noteerden de Nederlandse autodealers tezamen 36.789 nieuwe auto’s tegenover 29.626 stuks in dezelfde maand in 2016 – een toename van 24,2 procent. Het eerste kwartaal komt daarmee uit op 119.927 registraties tegenover 98.626 stuks in Q1-2016 – een toename van 22 procent.

Groei autoverkoop zet door: maart +24%, Q1 +22%

Opel wist in maart de meeste nieuwe auto’s te verkopen, de Renault Clio was in maart – evenals in het gehele eerste kwartaal – het meest gewilde model. Over het gehele eerste kwartaal is Volkswagen nog steeds de nummer één merk van Nederland. Dit en meer blijkt uit cijfers van RDC, bewerkt door onafhankelijk kennisbureau Aumacon.

De autoverkopen begonnen dit jaar in januari met een forse toename van 26,1 procent, gevolgd door een plus van 13,9 procent in februari en nu dus 24,2 procent meer in maart. De cijfers voor het eerste kwartaal worden gunstig beïnvloed door het doorschuiven van veel onzuinige, grote auto’s van 2016 naar dit jaar aangezien de bijtelling voor dergelijke auto’s vanaf dit jaar niet 25 procent maar 22 procent is.

Voor geheel 2017 gaat Aumacon nog steeds uit van een aantal van 425 duizend stuks; een ogenschijnlijk bescheiden elf procent boven de ruim 383 duizend stuks van 2016. Voor de komende twee kwartalen wordt weliswaar groei verwacht, maar het vierde kwartaal zal – bij ongewijzigd overheidsbeleid – een terugval te zien gaan geven. In het vierde kwartaal van 2016 kon immers voor het laatst geprofiteerd worden van lage bijtelling, waardoor de autodealers toentertijd relatief veel verkochten. Eind dit jaar zijn er echter geen incentives te verwachten.

Het top-vijf merkenrijtje ziet er in maart als volgt uit: 1. Opel (3.950 stuks/10,7% marktaandeel in maart), 2. Renault (3.707/10,1%), 3. Peugeot (2.581/7,0%), 4. Volkswagen (2.318/6,3%) en 5. Ford (2.220/6,0%).

De vijf bestverkochte modellen in maart zijn: 1. Renault Clio (1.154 stuks/3,1% marktaandeel in maart), 2. Opel Karl (1.094/3,0%), 3. Opel Astra (1.018/2,8%), 4. Ford Fiesta (956/2,6%) en 5. Opel Corsa (907/2,5%).

Opgeteld over drie maanden zijn de bestverkochte merken dit jaar: 1. Volkswagen (12.587 stuks/ 10,5% marktaandeel), 2. Opel (10.283/8,6%), 3. Renault (9.896/8,3%), 4. Peugeot (8.232/6,9%) en 5. Kia (7.375/6,2%)

De vijf bestverkochte modellen in het eerste kwartaal zijn: 1. Renault Clio (3.142 stuks/2,6% marktaandeel), 2. Volkswagen Polo (3.035/2,5%), 3. Volkswagen Up! (2.988/2,5%), 4. Opel Astra (2.951/2,5%) en 5. Kia Picanto (2.905/2,4%).