B2C-occasionverkoop april -9,1%, prijzen stijgen

Afgelopen maand gaat de geschiedenis in als een ronduit matige occasionmaand in alle segmenten van de markt. In april verkochten de Nederlandse autobedrijven tezamen 89.032 occasions aan eindgebruikers, een daling van maar liefst 9,1 procent ten opzichte van april 2016 toen het om 97.994 stuks ging. Dit en meer blijkt uit cijfers van VWE, bewerkt door onafhankelijk kennisbureau AUMACON.

B2C occasions

De Nederlandse autobedrijven verkochten opgeteld over de eerst vier maanden van het jaar 372.684 occasions aan eindgebruikers, in 2016 waren dat in dezelfde periode 385.728 stuks waarmee de cumulatieve afname uitkomt op 3,4 procent.

Particulieren (C2C) verkochten vorige maand 53.251 occasions aan elkaar, een jaar geleden in dezelfde maand waren dat nog 56.590 stuks, een toename van 5,9 procent. De vier-maanden cumulatieve toename voor C2C komt daarmee uit op 0,6 procent. De professionele handel (B2B) verkocht vorige maand onderling 56.833 gebruikte auto’s tegenover 65.509 stuks in april 2016, een daling van 13,2 procent; over vier maanden gezien is er hier een terugval te noteren van 4,9 procent.

Klimmende prijzen
De occasionvraagprijzen zijn aan een geruisloze klim bezig; begin mei staat de prijsindex van Autodata weer ietsje hoger dan een maand tevoren. Vergeleken met mei 2016 zijn occasions nu gemiddeld 2,2 procent duurder. De algemene prijsindex staat nu op 101,1 punten. Uitgesplitst naar bouwjaarcategorie staat de index het hoogst bij de 4 tot 8 jaar oude auto’s (110,3 punten). Jonge auto’s (tot vier jaar) noteren een stabiele index van 95,9 punten, oudere auto’s (8 tot 12 jaar) zijn vanaf begin 2015 bezig aan een inhaalslag; hun index steeg afgelopen maand het hardst en staat nu op 105,7 punten.

Zie voor het complete overzicht op carmonitor.nl.

B2C-occasionverkoop april -9,1%, prijzen stijgen - Automobielmanagement.nl

B2C-occasionverkoop april -9,1%, prijzen stijgen

Afgelopen maand gaat de geschiedenis in als een ronduit matige occasionmaand in alle segmenten van de markt. In april verkochten de Nederlandse autobedrijven tezamen 89.032 occasions aan eindgebruikers, een daling van maar liefst 9,1 procent ten opzichte van april 2016 toen het om 97.994 stuks ging. Dit en meer blijkt uit cijfers van VWE, bewerkt door onafhankelijk kennisbureau AUMACON.

B2C occasions

De Nederlandse autobedrijven verkochten opgeteld over de eerst vier maanden van het jaar 372.684 occasions aan eindgebruikers, in 2016 waren dat in dezelfde periode 385.728 stuks waarmee de cumulatieve afname uitkomt op 3,4 procent.

Particulieren (C2C) verkochten vorige maand 53.251 occasions aan elkaar, een jaar geleden in dezelfde maand waren dat nog 56.590 stuks, een toename van 5,9 procent. De vier-maanden cumulatieve toename voor C2C komt daarmee uit op 0,6 procent. De professionele handel (B2B) verkocht vorige maand onderling 56.833 gebruikte auto’s tegenover 65.509 stuks in april 2016, een daling van 13,2 procent; over vier maanden gezien is er hier een terugval te noteren van 4,9 procent.

Klimmende prijzen
De occasionvraagprijzen zijn aan een geruisloze klim bezig; begin mei staat de prijsindex van Autodata weer ietsje hoger dan een maand tevoren. Vergeleken met mei 2016 zijn occasions nu gemiddeld 2,2 procent duurder. De algemene prijsindex staat nu op 101,1 punten. Uitgesplitst naar bouwjaarcategorie staat de index het hoogst bij de 4 tot 8 jaar oude auto’s (110,3 punten). Jonge auto’s (tot vier jaar) noteren een stabiele index van 95,9 punten, oudere auto’s (8 tot 12 jaar) zijn vanaf begin 2015 bezig aan een inhaalslag; hun index steeg afgelopen maand het hardst en staat nu op 105,7 punten.

Zie voor het complete overzicht op carmonitor.nl.