Nieuwe klap voor Britse automarkt

De Britse automarkt heeft in september een nieuwe klap opgelopen met een daling van negen procent.

Nieuwe klap voor Britse automarkt

In totaal werden er de afgelopen maand 406.000 nieuwe personenauto’s op kenteken gezet. Dat betekent dat de autoverkopen in Groot-Brittannië over heel 2017 nu zo goed als zeker lager uitkomen dan een jaar geleden, de eerste daling voor een vol jaar sinds 2011.

Na een flinke ‘boom’ in het eerste kwartaal zitten de autoverkopen in Groot-Brittannië nu al sinds april elke maand in de min. Dat komt onder meer door een verhoging van de wegenbelasting per 1 april maar ook doordat de consument door Brexit en de economische ontwikkelingen steeds minder vertrouwen in de toekomst heeft.

Volgens de Society of Motor Manufacturers and Traders worden de cijfers echter ook vertekend doordat 2015 en 2016 juist topjaren waren. Directeur Mike Hawes waarschuwt opnieuw dat de negatieve ontwikkelingen en de onzekerheid door Brexit er wel toe leiden dat steeds meer autofabrikanten investeringen in hun Britse fabrieken terugdraaien of op zijn minst uitstellen. Recent heeft Toyota weer twijfel gezaaid over de toekomst van haar Britse vestiging in Burnaston. "Iedereen wacht tot duidelijk wordt wat de komende handelsrelatie met Europa wordt voordat ze weer gaan investeren," zegt Hawes dan ook.

Nieuwe klap voor Britse automarkt - Automobielmanagement.nl

Nieuwe klap voor Britse automarkt

De Britse automarkt heeft in september een nieuwe klap opgelopen met een daling van negen procent.

Nieuwe klap voor Britse automarkt

In totaal werden er de afgelopen maand 406.000 nieuwe personenauto’s op kenteken gezet. Dat betekent dat de autoverkopen in Groot-Brittannië over heel 2017 nu zo goed als zeker lager uitkomen dan een jaar geleden, de eerste daling voor een vol jaar sinds 2011.

Na een flinke ‘boom’ in het eerste kwartaal zitten de autoverkopen in Groot-Brittannië nu al sinds april elke maand in de min. Dat komt onder meer door een verhoging van de wegenbelasting per 1 april maar ook doordat de consument door Brexit en de economische ontwikkelingen steeds minder vertrouwen in de toekomst heeft.

Volgens de Society of Motor Manufacturers and Traders worden de cijfers echter ook vertekend doordat 2015 en 2016 juist topjaren waren. Directeur Mike Hawes waarschuwt opnieuw dat de negatieve ontwikkelingen en de onzekerheid door Brexit er wel toe leiden dat steeds meer autofabrikanten investeringen in hun Britse fabrieken terugdraaien of op zijn minst uitstellen. Recent heeft Toyota weer twijfel gezaaid over de toekomst van haar Britse vestiging in Burnaston. "Iedereen wacht tot duidelijk wordt wat de komende handelsrelatie met Europa wordt voordat ze weer gaan investeren," zegt Hawes dan ook.