Verkoop nieuwe auto’s blijft laag, particuliere koper haakt af

De Nederlandse markt voor nieuwe personenauto’s is nooit helemaal hersteld van de crisis. Dit in tegenstelling tot buurlanden als België en Duitsland. Nederlanders kopen vooral occasions en weinig nieuwe auto’s, deels een gevolg van relatief hoge belastingen op aanschaf. Hierdoor vergrijst het Nederlandse wagenpark: de gemiddelde leeftijd van alle auto’s in Nederland steeg tussen 2007 en 2016 van 8,5 naar 10,2 jaar. De gemiddelde CO2-uitstoot van het wagenpark blijft daardoor relatief hoog.

Verkoop nieuwe auto’s blijft laag, particuliere koper haakt af

Max Erich, sectoreconoom Automotive bij ING: "Door het vergrijzende wagenpark profiteert Nederland maar beperkt van de steeds lagere CO2-uitstoot van nieuwe auto’s. Wij verwachten dat de verkoop van nieuwe auto’s ook het komende jaar op een laag niveau blijft."

Verkoop nieuwe auto’s blijft laag

In tegenstelling tot buurlanden als België en Duitsland is de markt voor nieuwe personenauto’s in Nederland nooit helemaal hersteld van de crisis. In 2016 lag het aantal registraties van nieuwe auto’s bijna een kwart onder het niveau van 2007. Ondanks groei, blijven de registraties in 2017 hangen op 410.000, zo luidt de prognose van de bank. In 2018 zakt de markt volgens ING Economisch Bureau zelfs weer terug naar 400.000, door een lagere vervangingsvraag in de belangrijke zakelijke markt. 

Liever een occasion

Bij particulieren blijven occasions favoriet. Jaarlijks worden in Nederland bijna vijf maal zo veel occasions als nieuwe auto’s verhandeld. Die verhouding is beduidend hoger dan in omringende landen. Zo worden in België jaarlijks bijna evenveel nieuwe auto’s als occasions gekocht. Nederland kent relatief hoge belastingen op aanschaf van nieuwe auto’s. Persoonlijke transportmiddelen zijn in Nederland gemiddeld 18,5% duurder dan in de rest van Europa. 

Oud wagenpark, hoge CO2-uitstoot

De relatief geringe nieuwverkoop leidt tot vergrijzing van het wagenpark. Hierdoor profiteert het wagenpark slechts beperkt van nieuwe zuinige technologie in auto’s. De gemiddelde CO2-uitstoot in gram per km van het totale wagenpark nam tussen 2007 en 2016 slechts met 8% af. In die periode liep de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwverkochte auto’s met 35% terug.

Voor meer informatie, en grafieken, klik HIER

Verkoop nieuwe auto’s blijft laag, particuliere koper haakt af - Automobielmanagement.nl

Verkoop nieuwe auto’s blijft laag, particuliere koper haakt af

De Nederlandse markt voor nieuwe personenauto’s is nooit helemaal hersteld van de crisis. Dit in tegenstelling tot buurlanden als België en Duitsland. Nederlanders kopen vooral occasions en weinig nieuwe auto’s, deels een gevolg van relatief hoge belastingen op aanschaf. Hierdoor vergrijst het Nederlandse wagenpark: de gemiddelde leeftijd van alle auto’s in Nederland steeg tussen 2007 en 2016 van 8,5 naar 10,2 jaar. De gemiddelde CO2-uitstoot van het wagenpark blijft daardoor relatief hoog.

Verkoop nieuwe auto’s blijft laag, particuliere koper haakt af

Max Erich, sectoreconoom Automotive bij ING: "Door het vergrijzende wagenpark profiteert Nederland maar beperkt van de steeds lagere CO2-uitstoot van nieuwe auto’s. Wij verwachten dat de verkoop van nieuwe auto’s ook het komende jaar op een laag niveau blijft."

Verkoop nieuwe auto’s blijft laag

In tegenstelling tot buurlanden als België en Duitsland is de markt voor nieuwe personenauto’s in Nederland nooit helemaal hersteld van de crisis. In 2016 lag het aantal registraties van nieuwe auto’s bijna een kwart onder het niveau van 2007. Ondanks groei, blijven de registraties in 2017 hangen op 410.000, zo luidt de prognose van de bank. In 2018 zakt de markt volgens ING Economisch Bureau zelfs weer terug naar 400.000, door een lagere vervangingsvraag in de belangrijke zakelijke markt. 

Liever een occasion

Bij particulieren blijven occasions favoriet. Jaarlijks worden in Nederland bijna vijf maal zo veel occasions als nieuwe auto’s verhandeld. Die verhouding is beduidend hoger dan in omringende landen. Zo worden in België jaarlijks bijna evenveel nieuwe auto’s als occasions gekocht. Nederland kent relatief hoge belastingen op aanschaf van nieuwe auto’s. Persoonlijke transportmiddelen zijn in Nederland gemiddeld 18,5% duurder dan in de rest van Europa. 

Oud wagenpark, hoge CO2-uitstoot

De relatief geringe nieuwverkoop leidt tot vergrijzing van het wagenpark. Hierdoor profiteert het wagenpark slechts beperkt van nieuwe zuinige technologie in auto’s. De gemiddelde CO2-uitstoot in gram per km van het totale wagenpark nam tussen 2007 en 2016 slechts met 8% af. In die periode liep de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwverkochte auto’s met 35% terug.

Voor meer informatie, en grafieken, klik HIER