Over de eerste tien maanden zit de Britse automarkt nu een kleine vijf procent onder het niveau van vorig jaar. Dat dat niet meer is, komt vooral doordat er de eerste maanden van dit jaar een ware run op de showroom was om een verhoging van de motorrijtuigenbelasting per 1 april voor te zijn. Het aantal dieselwagens daalde in deze tien maanden met bijna 15 procent terwijl benzinewagens een kleine groei van drie procent laten zien. Het aandeel diesels bij nieuw-verkochte personenwagens is daarmee tot net onder de 40 procent gezakt terwijl het een jaar geleden nog rond de helft was. De Britten kochten verder wel 102.369 elektrische auto’s of wagens met een andere vorm van alternatieve aandrijving, dat is een derde meer dan een jaar eerder.
Consumentenvertrouwen
Directeur Mike Hawes van de Society of Motor Manufacturers and Traders: "Het dalende vertrouwen bij het bedrijfsleven en de consument heeft onmiskenbaar gevolgen voor de vraag op de markt voor nieuwe auto’s maar dat wordt nog verergerd door het overheidsbeleid rond diesel. Consumenten moeten er snel weer van verzekerd worden dat er voor de nieuwste lage-emissie dieselauto’s nergens in ons land verboden, heffingen of andere beperkingen gaan komen. Op die manier kan de stabiliteit op de markt terugkeren en de aankoop van lage-emissie voertuigen voor vlootvernieuwing, de snelste en meest efficiënte manier om de luchtkwaliteit aan te pakken, worden gestimuleerd."