Occasionexport buigt negatieve trend om

Ook in het vierde kwartaal van vorig jaar is de export van personenauto-occasions gestegen ten opzichte van hetzelfde kwartaal in het voorliggende jaar. Ook in het derde kwartaal deed zich al een positieve kentering voor.

Occasionexport buigt negatieve trend om

Dit is verrassend aangezien er vanaf 2012 sprake is van een gestage daling van de buitenlandse belangstelling voor onze gebruikte auto’s. Dit blijkt uit cijfers van VWE/CARmonitor, bewerkt door onafhankelijk kennisbureau Aumacon.

In Q4 vertrokken 59.194 occasions naar het buitenland tegenover 56.392 stuks in Q4-2016 – een stijging van 5 procent. In Q3 bedroeg de stijging zelfs 6,2 procent. Opgeteld over geheel 2017 werden 236.584 occasions geëxporteerd; in 2016 waren dat 234.772 stuks, een nipte toename van 0,8 procent. Daarmee lijkt een einde te zijn gekomen aan de jarenlange terugloop. De export van Nederlandse occasions bereikte in 2012 haar voorlopig hoogtepunt; in dat jaar vertrokken liefst 324.842 occasions over de grens. Sindsdien is de occasionexport scherp gedaald. Maar gezien het grote aantal dieselauto en plug-in’s dat de komende tijd op de Nederlandse markt beschikbaar komt lijkt een verdere toename voor de hand te liggen.
Opvallend is verminderde animo vanuit het buitenland voor Pon-merken; Volkswagen (-8%), Audi (-12%) en Skoda (-4%) behoren tot de zes top-20 merken waarvoor de export afneemt. Nederlandse occasions van de merken Hyundai (+75%), Mitsubishi (+32%) en Fiat (+29%) zien hun populariteit van over de grens het hardst toenemen.

Onder de meest gewilde exportmodellen opvallend veel stationwagons en midi-mpv’s. In het vierde kwartaal was niettemin de Volkswagen Golf het populairste exportmodel, gevolgd door de Renault Mégane estate en de Opel Zafira.

Occasionexport buigt negatieve trend om - Automobielmanagement.nl

Occasionexport buigt negatieve trend om

Ook in het vierde kwartaal van vorig jaar is de export van personenauto-occasions gestegen ten opzichte van hetzelfde kwartaal in het voorliggende jaar. Ook in het derde kwartaal deed zich al een positieve kentering voor.

Occasionexport buigt negatieve trend om

Dit is verrassend aangezien er vanaf 2012 sprake is van een gestage daling van de buitenlandse belangstelling voor onze gebruikte auto’s. Dit blijkt uit cijfers van VWE/CARmonitor, bewerkt door onafhankelijk kennisbureau Aumacon.

In Q4 vertrokken 59.194 occasions naar het buitenland tegenover 56.392 stuks in Q4-2016 – een stijging van 5 procent. In Q3 bedroeg de stijging zelfs 6,2 procent. Opgeteld over geheel 2017 werden 236.584 occasions geëxporteerd; in 2016 waren dat 234.772 stuks, een nipte toename van 0,8 procent. Daarmee lijkt een einde te zijn gekomen aan de jarenlange terugloop. De export van Nederlandse occasions bereikte in 2012 haar voorlopig hoogtepunt; in dat jaar vertrokken liefst 324.842 occasions over de grens. Sindsdien is de occasionexport scherp gedaald. Maar gezien het grote aantal dieselauto en plug-in’s dat de komende tijd op de Nederlandse markt beschikbaar komt lijkt een verdere toename voor de hand te liggen.
Opvallend is verminderde animo vanuit het buitenland voor Pon-merken; Volkswagen (-8%), Audi (-12%) en Skoda (-4%) behoren tot de zes top-20 merken waarvoor de export afneemt. Nederlandse occasions van de merken Hyundai (+75%), Mitsubishi (+32%) en Fiat (+29%) zien hun populariteit van over de grens het hardst toenemen.

Onder de meest gewilde exportmodellen opvallend veel stationwagons en midi-mpv’s. In het vierde kwartaal was niettemin de Volkswagen Golf het populairste exportmodel, gevolgd door de Renault Mégane estate en de Opel Zafira.