Britse automarkt zakt verder in

In Groot-Brittannië zijn afgelopen maand bijna 16 procent minder auto’s verkocht dan in maart 2017. De vergelijking gaat echter nogal mank omdat er vorig jaar in maart een record aantal auto’s werden afgeleverd wegens een op 1 april ingaande belastingverhoging, tekent de auto-organisatie SMMT aan.

Britse automarkt zakt verder in

"De grote klap van afgelopen maand komt dus niet onverwachts," zegt directeur Mike Hawes. Hij vreest echter toch dat de situatie de komende tijd niet veel zal verbeteren: "Het vertrouwen van de consument en bij het bedrijfsleven heeft de afgelopen weken een behoorlijke knauw gekregen. Een goede automarkt is echter wel van essentieel belang voor de economie van ons land."

Over het eerste kwartaal daalden de Britse autoverkopen nu met ruim 12 procent. Het aantal nieuwe dieselauto’s lag een derde lager dan vorig jaar waardoor het marktaandeel in één jaar tijd is gedaald van 44 naar 33,5 procent. Elektrische, hybride en andere auto’s met een alternatieve aandrijving nemen nu meer dan vijf procent voor hun rekening, een vol procentpunt meer dan in het eerste kwartaal van 2016.

Britse automarkt zakt verder in - Automobielmanagement.nl

Britse automarkt zakt verder in

In Groot-Brittannië zijn afgelopen maand bijna 16 procent minder auto’s verkocht dan in maart 2017. De vergelijking gaat echter nogal mank omdat er vorig jaar in maart een record aantal auto’s werden afgeleverd wegens een op 1 april ingaande belastingverhoging, tekent de auto-organisatie SMMT aan.

Britse automarkt zakt verder in

"De grote klap van afgelopen maand komt dus niet onverwachts," zegt directeur Mike Hawes. Hij vreest echter toch dat de situatie de komende tijd niet veel zal verbeteren: "Het vertrouwen van de consument en bij het bedrijfsleven heeft de afgelopen weken een behoorlijke knauw gekregen. Een goede automarkt is echter wel van essentieel belang voor de economie van ons land."

Over het eerste kwartaal daalden de Britse autoverkopen nu met ruim 12 procent. Het aantal nieuwe dieselauto’s lag een derde lager dan vorig jaar waardoor het marktaandeel in één jaar tijd is gedaald van 44 naar 33,5 procent. Elektrische, hybride en andere auto’s met een alternatieve aandrijving nemen nu meer dan vijf procent voor hun rekening, een vol procentpunt meer dan in het eerste kwartaal van 2016.