Dat meldt website ZERauto. Veel autofabrikanten zouden er al klaar voor zijn, maar wachten bewust tot de nieuwe uitstootnorm verplicht is. Zo kunnen de merken meer winst maken met huidige modellen, gevolgd door een stortvloed aan nieuwe EV’s in 2021.

95 gram CO2/km

In 2021 worden de Europese uitstootnormen voor autofabrikanten verder aangescherpt. De gemiddelde CO2-uitstoot van het volledige modellenaanbod mag dan maximaal 95 g/km bedragen. Elektrische auto’s spelen een belangrijke rol om die doelstelling te halen.

T&E concludeert uit eigen onderzoek dat vrijwel alle grote autofabrikanten die doelstelling probleemloos halen door de lancering van geëlektrificeerde modellen, maar dat pas op het laatste moment zullen doen. Door nieuwe modellen uit te stellen, kunnen fabrikanten de voorraad ‘oude’ benzine- en dieselmodellen wegwerken en de winst maximaliseren.

T&E is hier niet blij mee en verwijt de automakers dat het milieu hiervoor de prijs betaalt. Het uitstellen van nieuwe modellen, in combinatie met de enorme populariteit van (onzuinige) SUV’s, is de daadwerkelijke reden dat de CO2-uitstoot van het Europese wagenpark in 2017 voor het eerst in vele jaren weer is gestegen, stelt het milieu-instituut.

Volgens de onderzoekers van T&E hoeven we in 2018 en 2019 relatief weinig nieuwe EV’s te verwachten, maar zal het aanbod daarna explosief toenemen. In 2021 is het EV-aanbod vervijfvoudigd ten opzichte van nu, is de verwachting. Autokopers hebben dan keuze uit meer dan honderd verschillende EV’s.