VW verwacht echter dat de afleveringen in de tweede jaarhelft vertraging op kunnen lopen door de problemen vanwege de nieuwe WLTP-keuringseisen. Sommige auto’s worden daardoor vermoedelijk later afgeleverd dan gepland.

Europa blijft voorlopig nog de belangrijkste markt voor de Duitse groep. Hier werden over de eerste zes maanden gezien 2,4 miljoen auto’s verkocht, een groei met 6,5 procent. Dat trok bovendien nog eens aan naar 11 procent in juni met 456.800 exemplaren. In China, de grootste nationale markt, was met bijna 1,83 miljoen stuks over de eerste jaarhelft sprake van een groei met ruim negen procent. Juni zag op de Chinese markt een lichte daling met 2,2 procent, wat volgens VW te wijten was aan het feit dat de invoerrechten op buitenlandse auto’s per 1 juli zijn verlaagd. De Verenigde Staten en de rest van Noord-Amerika kwam over zes maanden gezien op een lichte groei van nog geen vol procent hoewel dat in juni wel weer optrok naar 6,3 procent. De Noord-Amerikaanse markt was daarmee goed voor 465.000 exemplaren. De sterkste groei zit met ruim 13 procent in Zuid-Amerika waar VW het met name in Brazilië door de sterk herstellende economie eindelijk weer flinke plussen kan laten zien.