Uitverkoop lokt consument naar showroom: Autoverkoop augustus +42%

De soms dreigende reclametaal heeft z’n werk gedaan. Aanstormende BPM-verhogingen naar aanleiding van nieuwe CO2-uitstootcijfers per 1 september hebben consumenten massaal de showroom ingelokt. De Nederlandse autodealers leverden als gevolg in augustus tezamen 41.355 nieuwe personenauto’s af tegenover 29.093 stuks in augustus 2017 – een toename van liefst 42,1 procent.

Belgische consument huiverig om auto te kopen

In de afgelopen 15 jaar werden er nooit meer nieuwe auto’s in augustus verkocht. Mede door dit resultaat zijn in de eerste acht maanden van dit jaar in totaal 330.471 nieuwe personenauto’s geregistreerd, in 2017 waren dat in dezelfde periode 287.501 stuks, een toename van 14,9 procent. Dit en meer blijkt uit cijfers van RDC/CARmonitor, bewerkt door onafhankelijk kennisbureau Aumacon.

Renault verkocht in augustus veruit de meeste nieuwe auto’s. Vooral de Clio ging grif over de toonbank. Volkswagen behoudt echter haar leidende positie in het totaalklassement. Volkswagen behaalt in de eerste acht maanden van dit jaar een marktaandeel van 12,1 procent; vorig jaar stond het merk na acht maanden nog slechts op 10,6 procent. Renault groeit ondanks de prima augustusmaand minder hard; het marktaandeel na acht maanden staat op 9,6 procent, dat was in 2017: 9,3%. Opel volgt op plek drie met een stabiel marktaandeel van 8,3 procent.

Het top-vijf merkenrijtje ziet er in augustus als volgt uit: 1. Renault (6.159 stuks/14,9% marktaandeel in augustus), 2. Volkswagen (5.838/14,1%), 3. Opel (3.054/7,4%), 4. Peugeot (3.007/7,3%) en 5. Audi (2.280/5,5%).

Na acht maanden zijn de bestverkochte merken dit jaar: 1. Volkswagen (39.965 stuks/ 12,1% marktaandeel in de eerste acht maanden van 2018), 2. Renault (31.827/9,6%), 3. Opel (27.434/8,3%), 4. Peugeot (23.538/7,1%) en 5. Kia (20.082/6,1%).

De vijf bestverkochte modellen in de periode januari tot en met augustus zijn: 1. Volkswagen Polo (11.171 stuks/3,4% marktaandeel in de eerste acht maanden), 2. Renault Clio (9.642/2,9%), 3. Volkswagen Up! (7.950/2,4%), 4. Ford Fiesta (7.836/2,4%) en 5. Kia Picanto (7.737/2,3%).

Reacties

Indrukwekkende cijfers, maar zijn dit registratiecijfers (die nu onverkocht maar geregistreerd op voorraad staan) of daadwerkelijke consumentenverkopen?

Geplaatst door: Bas Oude Luttikhuis op
Uitverkoop lokt consument naar showroom: Autoverkoop augustus +42% - Automobielmanagement.nl

Uitverkoop lokt consument naar showroom: Autoverkoop augustus +42%

De soms dreigende reclametaal heeft z’n werk gedaan. Aanstormende BPM-verhogingen naar aanleiding van nieuwe CO2-uitstootcijfers per 1 september hebben consumenten massaal de showroom ingelokt. De Nederlandse autodealers leverden als gevolg in augustus tezamen 41.355 nieuwe personenauto’s af tegenover 29.093 stuks in augustus 2017 – een toename van liefst 42,1 procent.

Belgische consument huiverig om auto te kopen

In de afgelopen 15 jaar werden er nooit meer nieuwe auto’s in augustus verkocht. Mede door dit resultaat zijn in de eerste acht maanden van dit jaar in totaal 330.471 nieuwe personenauto’s geregistreerd, in 2017 waren dat in dezelfde periode 287.501 stuks, een toename van 14,9 procent. Dit en meer blijkt uit cijfers van RDC/CARmonitor, bewerkt door onafhankelijk kennisbureau Aumacon.

Renault verkocht in augustus veruit de meeste nieuwe auto’s. Vooral de Clio ging grif over de toonbank. Volkswagen behoudt echter haar leidende positie in het totaalklassement. Volkswagen behaalt in de eerste acht maanden van dit jaar een marktaandeel van 12,1 procent; vorig jaar stond het merk na acht maanden nog slechts op 10,6 procent. Renault groeit ondanks de prima augustusmaand minder hard; het marktaandeel na acht maanden staat op 9,6 procent, dat was in 2017: 9,3%. Opel volgt op plek drie met een stabiel marktaandeel van 8,3 procent.

Het top-vijf merkenrijtje ziet er in augustus als volgt uit: 1. Renault (6.159 stuks/14,9% marktaandeel in augustus), 2. Volkswagen (5.838/14,1%), 3. Opel (3.054/7,4%), 4. Peugeot (3.007/7,3%) en 5. Audi (2.280/5,5%).

Na acht maanden zijn de bestverkochte merken dit jaar: 1. Volkswagen (39.965 stuks/ 12,1% marktaandeel in de eerste acht maanden van 2018), 2. Renault (31.827/9,6%), 3. Opel (27.434/8,3%), 4. Peugeot (23.538/7,1%) en 5. Kia (20.082/6,1%).

De vijf bestverkochte modellen in de periode januari tot en met augustus zijn: 1. Volkswagen Polo (11.171 stuks/3,4% marktaandeel in de eerste acht maanden), 2. Renault Clio (9.642/2,9%), 3. Volkswagen Up! (7.950/2,4%), 4. Ford Fiesta (7.836/2,4%) en 5. Kia Picanto (7.737/2,3%).

Reacties

Indrukwekkende cijfers, maar zijn dit registratiecijfers (die nu onverkocht maar geregistreerd op voorraad staan) of daadwerkelijke consumentenverkopen?

Geplaatst door: Bas Oude Luttikhuis op