Dieselaandeel zakt verder in Europese autoverkopen

In het derde kwartaal van 2018 was net een derde van alle in Europa verkochte personenauto’s een diesel. Een jaar eerder was dat nog 43,1 procent ofwel bijna negen procentpunten hoger.

Invallen bij Mitsubishi Duitsland wegens diesel-gesjoemel

Het verlies voor diesel komt bijna geheel ten gunste van benzine dat nu een marktaandeel heeft van 58 procent terwijl dat volgens een opgave van autokoepel ACEA vorig jaar rond deze tijd nog iets meer dan de helft was.

Elektrische, hybride en andere ‘alternatieve aandrijvingen’ zijn verreweg de grootste stijger want dat aandeel lag met 7,8 procent dertig procent hoger dan een jaar geleden. Die groei zit vooral in vol-elektrische en hybride auto’s met een iets kleinere toename voor plug-in. Ook de belangstelling voor auto’s op LPG en NGV blijft echter nog altijd groeien.

De vraag naar benzine-auto’s nam overal in Europa toe, met Zweden als enige uitzondering. In Roemenië, Bulgarije, Polen en ook in Denemarken werden in verhouding ook meer diesels verkocht dan een jaar geleden. In alle andere landen, inclusief de grootste automarkten als Duitsland, Frankrijk of Italië, raakt diesel echter steeds meer uit de gratie. Spanje en Duitsland laten aan de andere kant de sterkste stijging van de vraag naar elektrische auto’s en soortgenoten zien.

Dieselaandeel zakt verder in Europese autoverkopen - Automobielmanagement.nl

Dieselaandeel zakt verder in Europese autoverkopen

In het derde kwartaal van 2018 was net een derde van alle in Europa verkochte personenauto’s een diesel. Een jaar eerder was dat nog 43,1 procent ofwel bijna negen procentpunten hoger.

Invallen bij Mitsubishi Duitsland wegens diesel-gesjoemel

Het verlies voor diesel komt bijna geheel ten gunste van benzine dat nu een marktaandeel heeft van 58 procent terwijl dat volgens een opgave van autokoepel ACEA vorig jaar rond deze tijd nog iets meer dan de helft was.

Elektrische, hybride en andere ‘alternatieve aandrijvingen’ zijn verreweg de grootste stijger want dat aandeel lag met 7,8 procent dertig procent hoger dan een jaar geleden. Die groei zit vooral in vol-elektrische en hybride auto’s met een iets kleinere toename voor plug-in. Ook de belangstelling voor auto’s op LPG en NGV blijft echter nog altijd groeien.

De vraag naar benzine-auto’s nam overal in Europa toe, met Zweden als enige uitzondering. In Roemenië, Bulgarije, Polen en ook in Denemarken werden in verhouding ook meer diesels verkocht dan een jaar geleden. In alle andere landen, inclusief de grootste automarkten als Duitsland, Frankrijk of Italië, raakt diesel echter steeds meer uit de gratie. Spanje en Duitsland laten aan de andere kant de sterkste stijging van de vraag naar elektrische auto’s en soortgenoten zien.