Bij zijn peiling beperkte VWE zich tot de B2C-markt. De helft van de bij autobedrijven gekochte occasions wordt binnen een straal van veertien kilometer gehaald. Eén op de vijf auto’s staat zelfs in de eigen woonplaats. Daarentegen rijdt één op de vijf kopers juist vijftig kilometer of meer naar een autobedrijf. Door deze groep komt het gemiddelde op 29,5 kilometer van huis.
A-segment
De kleinste auto’s, uit het A-segment, worden gemiddeld op 20,5 km van huis gekocht. Ook de kleinere auto’s uit het B-segment en mini-MPV’s worden vooral in de buurt gekocht.
Hoe groter en uitzonderlijker de auto, hoe verder er voor de aankoop gereisd wordt. Luxe wagens uit het F-segment, zoals een Mercedes S-klasse, staan gemiddeld 47,4 km verderop.
Voor coupés (H-Sportsegment) reist men gemiddeld 50,2 kilometer af: beperkt aanbod, vaker liefhebbersauto’s. Onder de auto’s die vaak dicht bij huis worden gekocht zijn veel kleine en Aziatische modellen.
Top 10 occasions dichtst bij huis gekocht (B2C)
|
Merk |
Model |
Afstand |
1 |
Suzuki |
Splash |
13,8 |
2 |
Subaru |
Trezia |
14,1 |
3 |
Renault |
Grand Modus |
14,9 |
4 |
Hyundai |
i10 |
15,7 |
5 |
Hyundai |
Matrix |
16,1 |
6 |
Hyundai |
i20 |
17,2 |
7 |
Hyundai |
ix20 |
17,3 |
8 |
Kia |
Clarus |
17,4 |
9 |
Hyundai |
Atos |
17,5 |
10 |
Fiat |
Cinquecento |
17,6 |
Top 10 occasions verst van huis gekocht (B2C)
|
Merk |
Model |
Afstand |
1 |
Smart |
roadster |
65,4 |
2 |
Lancia |
Phedra |
63,2 |
3 |
Citroen |
C6 |
61,9 |
4 |
BMW |
1-serie Coupé |
60,7 |
5 |
Ford |
Scorpio |
56,3 |
6 |
Lexus |
LS |
56,1 |
7 |
Cadillac |
CTS |
55,4 |
8 |
Chrysler |
300C Touring |
54,9 |
9 |
Chrysler |
300C |
54,8 |
10 |
Volkswagen |
Phaeton |
54,6 |
Bron: VWE Trendweb