De export van occasions is bezig aan een gestage daling. In 2012 verlieten nog 324.842 gebruikte personenauto’s ons land, in 2013 waren dat 279.036 stuks, gevolgd door 247.348 stuks in 2014. Daarmee was 2014 het tweede achtereenvolgende jaar dat de export terugliep. De occasionexport lag in het eerste kwartaal van 2015 vervolgens 7,1 procent lager dan in dezelfde periode van 2014. Vooral de hoge occasionprijzen in Nederland maken op dit moment de verkoop binnen Nederland steeds interessanter.

Polen bleef ook in het eerste kwartaal de belangrijkste exportbestemming. Export naar Libië liep iets terug. Daarentegen groeide export naar België, waardoor dit land naar de tweede plaats van grootste exportmarkten steeg. Andere groeimarkten waren Roemenië, Servië en Bosnië-Hercegovina.

Het meest geëxporteerde merk bleef Volkswagen, ondanks een daling van 5,3 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2014. Opvallend is de sterke daling bij Opel: hiervan werden in het eerste kwartaal 15 procent minder personenauto’s geëxporteerd.

Zie voor meer cijfers op http://www.aumacon.nl/

De import van occasions steeg van 70.293 personenauto’s in 2012 naar 88.466 stuks in 2013 en vervolgens naar 109.396 stuks in 2014. Ook voor dit jaar wordt een verdere stijging voorzien aangezien in het eerste kwartaal al 31.643 occasions ons land binnenreden, tegenover 24.576 stuks in het eerste kwartaal van 2014, een toename van 28,8 procent.  

Populairste importmerk was Volkswagen. De import van dit merk steeg van 3.511 stuks in Q1-2014 naar 4.824 occasions in het afgelopen kwartaal (+37,4%). Andere opvallende groeiers zijn Toyota, Ford en Renault. De Volkswagen Polo (en niet zoals afgelopen jaren de Volkswagen Golf) was de meest geïmporteerde occasion. Daarmee wordt nog eens de trend onderstreept dat de Nederlandse consument steeds meer geïnteresseerd is in kleinere auto’s.