Er zit echter wel verbetering in, want bij de vorige meting was de situatie een stuk erger.

Bij het jongste onderzoek werden honderd onafhankelijke en bij een formule aangesloten autobedrijven benaderd. 61 procent van hen reageerde vlot (2012: 47 procent). Bijna iedereen die reageerde deed dat binnen 24 uur (98 procent); 69 procent antwoordde binnen vier uur en 38 procent binnen een uur na ontvangst van de mail.      

Ook in kwalitatief opzicht is volgens Motors.co.uk sprake van een verbetering. Van de 61 autobedrijven die reageerden op de e-mail deed zeventig procent dat goed tot uitstekend. Concreet: ze introduceerden zichzelf, vermeldden hun contactgegevens, lieten weten of de occasion nog beschikbaar was en boden aan om te zoeken naar een alternatief als het voertuig al verkocht was. De bedrijven die ‘uitmuntend’ reageerden deden er foto’s of bewegend beeld van de wagen bij en sneden het onderwerp ‘financiering’ aan.

Andy Coulthurst, directeur van Motors.co.uk: "Steeds meer consumenten gaan kijken bij een ander als de klantenservice niet op het niveau is dat ze verwachten. Volgens ons jongste onderzoek verwachten consumenten een reactie binnen vier uur na hun e-mail. Dealers doen er goed aan hun verkoopteams zo toe te rusten dat ze direct kunnen inspelen op occasionverzoeken van klanten."