In 2011 verkochten autobedrijven aan consumenten 26.527 auto’s uit het A-segment in de leeftijd 13-20 jaar. In 2014 waren dit er 42.535 (plus zestig procent); in Q1 van 2015 bedroeg de plus dertien procent ten opzichte van een jaar eerder. Ook de A-segmentverkopen tussen particulieren onderling nemen blijkens de VWE-gegevens sterk toe; met 46% tussen 2011 en 2014.
Occasions uit het A-segment van 13 tot 20 jaar oud stonden in 2012 gemiddeld 63 dagen te koop. Dat is nu gedaald naar 50 dagen, een kwart minder. Over de hele markt bekeken is de gemiddelde statijd van occasions 75 dagen. A-segmenters van 19 jaar oud worden gemiddeld zelfs binnen 42 dagen verkocht. Enkele jaren geleden duurde dat nog 70 dagen.
De stijging van de verkopen en afname van de statijd komt vooral doordat er meer vraag is naar qua verbruiks- en afschrijvingskosten goedkope auto’s. Nu de vrijstelling van BPM en wegenbelasting voorbij is, is de categorie oudere kleine auto’s vaak de goedkoopste om te rijden. Behalve bij jongeren zijn de kleintjes ook populair in andere leeftijdsgroepen. De grootste groep kopers van oudere A-segmenters is 26 à 35 jaar oud. Overigens zijn er wel verschillen in statijd. Zo komen de Daihatsu Move en Kia Pride ver boven het marktgemiddelde van 75 dagen. De Subaru Vivio en Volkswagen Lupo worden het snelst verkocht, na zo’n veertig dagen.
Top 10 modellen van 13-20 jaar uit A-segment met kortste statijd
|
Merk |
Model |
Aantal B2C verkopen jan-apr 2015 |
Gem. stadagen 2012 |
Gem. stadagen 2015 |
1 |
Subaru |
Vivio |
87 |
62,4 |
40,7 |
2 |
Volkswagen |
Lupo |
891 |
47,5 |
40,7 |
3 |
Daewoo |
Matiz |
1.646 |
60,1 |
41,5 |
4 |
Hyundai |
Atos spirit |
546 |
54,5 |
41,7 |
5 |
Hyundai |
Atos multi |
90 |
47,3 |
43,2 |
6 |
Ford |
Ka |
2.816 |
51,4 |
43,9 |
7 |
Daihatsu |
Cuore |
617 |
64,3 |
45,3 |
8 |
Renault |
Twingo |
2.387 |
58,3 |
47,0 |
9 |
Daihatsu |
Sirion |
196 |
62,5 |
47,2 |
10 |
Seat |
Arosa |
941 |
68,1 |
48,2 |