Dit en meer constateert het onlangs gepresenteerde Nationaal Occasion Onderzoek van VWE en AM. De zogenoemde C2C-verkopen dalen nu enkele jaren achtereen en hierdoor is het aandeel van autobedrijven in de totale verkopen van occasions aan particulieren gestegen tot zestig procent. Het aantal transacties tussen autobedrijven onderling (B2B) daalt ook al enkele jaren en ook in 2014 was dat weer het geval. Dit komt doordat autobedrijven inruilauto’s nu vaker zelf aan consumenten verkopen in plaats van ze af te stoten naar de handel. Hiermee kunnen autobedrijven zelf een hogere marge realiseren. "Gesteld kan worden dat de branche ‘efficiënter’ is gaan werken omdat er steeds minder B2B-transacties worden verricht om tot een uiteindelijke verkoop aan een consument (B2C) te komen",  aldus data-analist Marc van der Elst van VWE.  

In de B2C-verkopen valt op dat verkopen van zowel de zeer jonge enerzijds en de oude occasions anderzijds zijn gestegen. Consumenten lijken door de verbeterde kwaliteit minder bang te zijn voor oude auto’s. Verkopen van occasions in de tussengroep, van vijf tot vijftien jaar oud, daalden juist. Op merkniveau is de daling in verkopen van gebruikte Opels gestopt en in 2014 zijn er vooral minder gebruikte Fords verkocht. "Groei is vooral te zien bij kleine auto’s uit het A- en B-segment. Tezamen met het C-segment vormen deze nu zestig procent van de occasionverkopen. Grote auto’s worden steeds minder verkocht", aldus Van der Elst.
Geïnteresseerden kunnen het Nationaal Occasion Onderzoek gratis downloaden via de websites van VWE en AM.