De verkopen tussen consumenten onderling (C2C) daalden van 680.045 naar 667.104 occasions (-1,9%). Alles bij elkaar zijn vorig jaar 2% meer occasions gekocht door consumenten dan in 2014. Steeds vaker gebeurt dat bij autobedrijven kopen in plaats van bij andere particulieren.

In de B2C-verkopen gingen in 2015 van alle twintig grootste merken meer occasions over de toonbank dan in 2014. Skoda liet met +19,5% de sterkste stijging zien. Goede zaken deden ook Toyota (+9,6%), Kia (+13,3%), Seat (+9,0%) en Mini (+18,1%). De Franse merken groeiden eveneens bovengemiddeld. Merken die het minst groeiden waren Ford (+1,4%) en Mercedes-Benz (+1,2%). Met deze cijfers zetten trends van een jaar eerder zich in 2015 voort; Ford is voor het tweede achtereenvolgende jaar relatief het slechtst presterende volumemerk op de occasionmarkt.

Van groot naar klein  

De VW Golf was wederom de meest verkochte occasion, maar het aantal B2C verkochte VW’s Golf groeide minder dan de totale markt. Sterke groei was er bij kleine modellen, vooral de VW Polo (+11,1%), Renault Clio (+19,5%), Toyota Yaris (+23,9%) en Kia Picanto (+23,7%). Modellen waarvan er in 2015 minder occasions werden verkocht zijn vooral grotere auto’s: Audi A4, Renault Scénic, Volvo V70 en Ford Mondeo. De voorkeuren van de occasionkoper verschuiven volgens VWE steeds sterker van grote naar kleinere auto’s.

De export van occasions is in 2015 licht gedaald; van 247.654 personenauto’s in 2014 naar 241.792 vorig jaar (-2,4%). Deze daling is kleiner dan in 2014, toen het aantal exporten nog met 11,2% terugliep. Door de sterke binnenlandse vraag worden occasions steeds vaker in Nederland verkocht in plaats van geëxporteerd.

Vaakst naar Polen

Net als in voorgaande jaren was Polen ook in 2015 de belangrijkste exportbestemming. Er is minder geëxporteerd naar Libië, Litouwen, Georgië en Nigeria. In 2015 is de export naar Oekraïne verviervoudigd, na de halvering in 2014 als gevolg van de politieke onrust en importbeperking. Andere markten die in 2015 groeiden zijn Servië, Roemenië en België. Opvallend is ook de export naar Zuid-Europa: er zijn in 2015 ruim twee keer zo veel auto’s geëxporteerd naar Portugal en drie keer zo veel naar Italië als in 2014.

Volkswagen blijft in ons land het merk met het grootste aandeel in de exportmarkt, gevolgd door Opel. Mercedes-Benz stond in 2014 nog op plaats drie maar exporten van dit merk daalden met 24,5% waardoor het terugviel naar de zesde plek. Er werden veel meer Peugeots geëxporteerd (+14,0%) waardoor dit merk juist steeg van de zesde naar derde plek van meest geëxporteerde merken. Andere stijgers zijn Renault (+7,8%), Skoda (+11,3%), Porsche (+20,2%) en Lexus (+51,8%).

Er zijn in 2015 ruim 1.600 Opel Astra’s minder geëxporteerd. Hierdoor steeg de VW Passat naar de tweede plaats van meest geëxporteerde modellen, na de VW Golf. Auto’s die veel meer werden geëxporteerd in 2015 zijn vooral de Peugeot 508, Renault Mégane, BMW 3-serie, Ford Focus en Peugeot 307. Daarentegen daalden exporten van de Toyota Prius en oude Mercedes 200-300 series sterk.

Import neemt verder toe

De groei in import van occasions heeft in 2015 doorgezet. Er werden 140.172 occasions geïmporteerd, een stijging van 27,7% ten opzichte van de 109.746 personenauto’s in 2014. Vooral jonge auto’s werden veel naar ons land gehaald. Import van occasions jonger dan een jaar oud steeg met maar liefst 62,0%. De import van klassiekers van 25 tot 30 jaar oud liep daarentegen weer sterk terug (-13,0%).

Van het meest geïmporteerde merk, Volkswagen, groeide de import met 35,5% tot boven de 20.000 occasions. Een sterke groei is er ook bij Toyota (+31,3%), Ford (+32,8%), Renault (+42,7), Volvo (+59,0%) en Nissan (+58,8%). Bij Honda en Lancia zijn er in 2015 meer occasions dan nieuwe auto’s geïmporteerd. De enige grotere merken waarvan de groei in import onder de 10% bleef zijn exclusievere merken als Jaguar en Maserati. Bij de kleinere merken Infiniti, Lotus en Rolls-Royce was er sprake van een daling van import.

De VW’s Golf en Polo waren net als in eerdere jaren de meest geïmporteerde modellen, en aantallen namen bij beide bovendien fors toe. Sterke groeier is de Renault Clio, hiervan verdubbelde de import bijna tot 2.730 occasions. Ook van de Mercedes C-klasse, Toyota Yaris, Audi A3 en Renault Captur groeide het aantal importen sterk.