Sinds kort is er nieuwe voertuigdata beschikbaar over de landen van herkomst van importauto’s. Daaruit blijkt dat occasions vooral vanuit landen direct om ons heen worden gehaald. Maar liefst 63% van alle geïmporteerde personenauto’s is in Duitsland gekocht. Ook België is met 19% van het totaal een belangrijke bron voor ons occasionaanbod. Ruim 80% komt dus uit onze directe buurlanden.

 

Samen met Frankrijk en Spanje zijn deze vier landen verantwoordelijk voor bijna 90% van de import van onze occasions. Vanuit Spanje en Italië worden veel partijen ex-huurauto’s naar ons land gehaald. Bijna alle (96,7%) geïmporteerde occasions komen uit West-Europese landen. Import vanuit Oost-Europese landen is met in totaal 2,1% beperkt. Slechts 0,7% van de personenauto’s komt uit Noord-Amerika. Ook worden er occasions uit de Verenigde Arabische Emiraten en andere golfstaten gehaald.

kit

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zeer jonge auto’s
Vooral jonge occasions auto’s worden nu veel naar ons land gehaald. Bij geïmporteerde personenauto’s tot 2 jaar oud ziet de top 5 landen er hetzelfde uit als voor de totale markt. Wel zijn de aandelen van Duitsland en België wat lager, en komen jonge occasions juist vaker uit Frankrijk, Spanje, Oostenrijk of Tsjechië.

Kleinere auto’s uit Duitsland
Duitsland staat vooral bekend als land waar duurdere Duitse auto’s, uitgerust met veel opties, vandaan worden gehaald. Uit de cijfers blijkt echter dat dit slechts een klein deel van de import van occasions uit Duitsland betreft. Tweederde van alle occasions die uit Duitsland wordt geïmporteerd zijn hatchbacks of kleine mpv’s. Dit is ook te zien aan de lijst meest geïmporteerde modellen hieronder. Het aandeel van Duitsland in de occasionimport is zelfs het hoogste bij de kleinste auto’s uit het A-segment. Van deze auto’s, waaronder bijvoorbeeld de Toyota Aygo, komt 72% van de geïmporteerde occasions uit Duitsland. Naast Duitse merken worden er ook veel occasions van andere merken uit Duitsland geïmporteerd. Zo komt 91% van geïmporteerde Fiat Punto’s en zelfs 97% van de Mazda MX-5’s uit Duitsland. Merken die juist vaker uit andere landen komen zijn Renault en Volvo. 

kat 

 

 

 

 

 

 

Bron: VWE Trendweb