Dat is een stijging van 4,5% ten opzichte van de 1.079.968 in 2015 verkochte occasions. Daarmee zet de stijgende trend zich door; in 2015 groeiden de verkopen ook al met 4,7%. Wel daalde dat jaar de verkopen tussen consumenten onderling (C2C). In 2016 sloeg dit om in een groei van 667.097 naar 681.628 occasions (+2,2%). In totaal kochten consumenten daarmee 1.809.941 occasions, 62.876 of 3,6% meer dan in 2015. Redenen voor deze groei zijn de aantrekkende economie en een verschuiving van nieuwe auto’s naar occasions bij particuliere autokopers. Dit bericht bevat verder uitsluitend B2C verkoopcijfers.

Peugeot stijgt naar tweede plaats
Autobedrijven verkochten 7,9% meer gebruikte Volkswagens, waarmee het ook in 2016 weer de merkenlijst aanvoert. Door een stijging van 12,7% steeg Peugeot in 2016 naar de tweede plaats, ten koste van Opel. Andere merken die sterk groeiden zijn Toyota (+6,3%), Volvo (+8,6%), Kia (+9,9%), Skoda (+11,9%) en Dacia (+28,6%). Ondanks de marktgroei zijn er ook merken waarvan er minder occasions zijn verkocht; grote dalers zijn Fiat (-4,6%), Alfa Romeo (-7,8%) en Suzuki (-8,4%). Deze verschillen komen mede door de ontwikkeling in nieuw verkopen van deze merken in de afgelopen jaren, waardoor er nu meer of juist minder occasions van een merk op de markt komen.

De top 5 van meeste verkochte modellen bleef onveranderd. Van de Volkswagens Golf en Polo groeiden de verkopen, waardoor deze de lijst blijven aanvoeren. Daarnaast waren er enkele Franse modellen die sterk stegen: de Peugeot 308 waarvan verkopen ruimschoots verdubbelden, Renault Clio (+9,3%) en Renault Mégane (+6,8%). De grootste daler is de Suzuki Alto (-16,6%). Opvallend is dat ook van andere kleine auto’s uit het A-segment (zoals de Ford Ka, Renault Twingo, Peugeot 107 en Fiat Panda) de verkopen terugliepen. Andere dalers zijn, net als in 2015, de grotere Ford Mondeo en Renault Scénic.

Lichte daling export
De export van occasions daalde licht in 2016; van 241.792 personenauto’s in 2015 naar 234.772 vorig jaar (-2,9%). De export loopt al enkele jaren terug, vooral door de sterke binnenlandse vraag en het beperkte aanbod. De daling is iets sterker dan de 2,4% waarmee de export in 2015 was terug gelopen.
Polen versterkte haar positie als belangrijkste exportbestemming. Inmiddels gaat bijna één op de vier exportauto’s naar Polen. Ook de export naar Roemenië, Duitsland en Bulgarije groeide. Opvallend is de al sinds 2015 snel stijgende export naar Portugal en Italië. De grootste daling vond plaats in exporten naar Libië. Dit land viel in 2016 terug van de derde naar de zevende plaats. Ook export naar Oekraïne, Benin, Bosnië-Hercegovina en Libanon liep terug.

Van de twee grootste exportmerken, VW en Opel, liepen de aantallen exporten licht terug. Er werden 7,2% meer Renaults geëxporteerd, waardoor dit merk van de vijfde naar derde plaats steeg. Andere merken die sterk groeiden zijn Ford (+11,8%), Citroën (+7,6%) en Volvo (+7,5%). Export van de meeste Japanse volumemerken liep behoorlijk terug. Ook het aantal Porsches dat naar het buitenland ging daalde met bijna een kwart.

Op modelniveau valt de sterke stijging in export van de Volvo V40 (+52,1%), Ford Focus (+19,7%) en Renault Mégane (+19,4%) op. Dit zijn modellen die enkele jaren geleden populair werden als lease auto en daarom nu in grote aantallen op de markt komen. Andere stijgers zijn de Skoda Fabia, Peugeot 508 en Renault Scénic. Export van de Toyota’s Corolla, Prius en Avensis liep behoorlijk terug, evenals de Kia Sportage en de oude Mercedes 200-300 series.

Import blijft sterk groeien
De import van occasions is in 2016 sterk gegroeid. Er werden 168.301 gebruikte personenauto’s geïmporteerd, een stijging van 20,1% ten opzichte van de 140.164 personenauto’s in 2015. Daarmee zet de sterke groei van de afgelopen jaren zich voort. Bijna de helft van deze occasions is jonger dan 5 jaar. De sterkste groei zat in 2016 echter bij auto’s in de leeftijd tussen 7 en 11 jaar.
Ruim tachtig procent van de importauto’s komt uit onze directe buurlanden, waarbij Duitsland veruit het belangrijkste is.

Bij alle merken steeg het aantal geïmporteerde occasions. Door een groei van 25% versterkte Volkswagen haar toppositie. Ook het aantal Audi’s, Toyota’s, Kia’s, Mazda’s, Mitsubishi’s en BMW’s steeg met bijna een kwart. De sterkste stijgers zijn Tesla (+87%) en Smart (+62%). Daarentegen was er nauwelijks groei bij Seat (+1%) en Jaguar (+2%).

Van het populairste model, de VW Golf, groeide de import met maar liefst 25%. Bij diverse andere modellen als de Toyota Yaris, Fiat 500, BMW 1-serie en Nissan Qashqai lag de groei vorig jaar boven de 30%. De VW Passat (+86%) en Renault Captur (+79%) spannen de kroon. Toch zijn er ook modellen waarvan de import terugliep, waaronder de BMW 5-serie (-4,6%), Renault Mégane (-19,9%) en Nissan Note (-20,2%).

Conclusie
De ontwikkeling van de occasionmarkten van de laatste jaren heeft zich in 2016 voortgezet. Consumenten kopen steeds meer occasions. Vooral jonge auto’s uit het B- en C-segment zijn erg in trek. Door deze sterke vraag naar occasions en het, door lage nieuw verkopen, beperkte aanbod worden er steeds meer occasions uit het buitenland geïmporteerd. En neemt de export van occasions licht af.

top 10

 

 
tp10