Daarnaast noteerden zowel het C2C- als het B2B-segment juist een wat betere maand. Dit en meer blijkt uit cijfers van VWE, bewerkt door onafhankelijk kennisbureau Aumacon.

Particulieren onder elkaar (C2C) verkochten vorige maand 60.471 occasions aan elkaar, een jaar geleden waren dat nog 58.637 stuks, een toename van 3,1 procent. De professionele handel (B2B) verkocht vorige maand onderling 69.628 gebruikte auto’s tegenover 67.699 stuks in januari 2016, een stijging van 2,8.

Prijsdaling
Na twee maanden van klimmende prijzen staat de prijsindex van Autodata begin februari weer ietsje lager dan een maand tevoren. Maar vergeleken met februari 2016 zijn occasions nu gemiddeld nog steeds 2,7 procent duurder. De algemene prijsindex staat nu op 100,77 punten. Naar bouwjaarcategorie bezien staat de index het hoogst bij de 4 tot 8 jaar oude auto’s (110,1 punten). Jonge auto’s (tot vier jaar) noteren een index van 96,4 punten, oudere auto’s (8 tot 12 jaar) hebben de afgelopen jaren aanvankelijk veel aan waarde verloren maar zijn vanaf begin 2015 bezig aan een inhaalslag; hun index staat nu op 103,7 punten.

Aanbodtoename
Het aantal door autobedrijven geadverteerde occasions nam in januari wel licht toe. Dit blijkt uit cijfers van Autobiz. Halverwege de maand stonden er 477.280 verschillende B2C-occasions voor het publiek zichtbaar op de negen grootste internetportalen, één procent minder dan een jaar tevoren. Tegelijkertijd nam het particuliere aanbod met 4,1 procent af naar 96.104 stuks.