Consumenten zoeken het hele jaar door naar tweedehands cabrio’s, maar vanaf het moment dat de lente begint, is er een duidelijke stijgende lijn te zien tot en met augustus. Dit blijkt uit cijfers* van AutoScout24, de online portal voor gebruikte en nieuwe auto’s in Nederland.
3,5 miljoen bekeken cabrio’s in piekmaand mei
Gemiddeld wordt er gedurende het jaar 2,3 miljoen keer naar een tweedehands cabrio gezocht, terwijl er gemiddeld 11.400 cabrio’s worden aangeboden. Vanaf maart is te zien dat de vraag toeneemt en dat deze vraag een hoogtepunt bereikt in mei (3,5 miljoen bekeken cabrio’s), net voor de vakantieperiode.
"Pas vanaf september neemt de vraag naar cabrio’s aanzienlijk af en daalt deze onder de gemiddelde vraag", vertelt Jurgen Vugts, managing director van de occasionwebsite. "In november en december zijn consumenten logischerwijs het minst op zoek naar een cabrio; gemiddeld worden er in deze maanden 1,7 miljoen cabrio’s bekeken. Dat is een halvering van het aantal zoekopdrachten in de lente- en zomermaanden."
Porsche 911 populairste cabrio
Ondanks het mooie weer en de kleurrijke natuur in de lente en de zomer, zijn zwart en grijs de meest gezochte cabriokleuren. Gelukkig vallen gekleurde bolides nog bij sommigen in de smaak, want rood en blauw staan op plek drie en vier. Wat tevens opvalt, is dat de vijf meest gezochte cabrio’s op AutoScout24 allemaal van Duitse makelij zijn:
1. Porsche 911
2. Volkswagen Golf Cabriolet
3. Mercedes-Benz SL
4. Audi TT
5. BMW Z4
Rode duivel versus blauwe stadsauto
Wie op zoek is naar een tweedehands cabrio, dient hier gemiddeld 18.474 euro voor neer te leggen. Maar er is voor ieder wat wils; de goedkoopste cabrio is een blauwe Volkswagen Golf Cabriolet en kost 250 euro. De duurste tweedehands cabrio is een vuurrode Ferrari F50, voor een prijs van ruim anderhalf miljoen euro.
* Cijfers op basis van gegevens uit 2016
En gelukkig staat de Volvo C 70 niet in de top 5. Wel dameskapper- auto’s.Houden zo!