Export personenauto’s met 10% gedaald

De export van gebruikte personenauto’s is in de eerste vier maanden van 2017 met 10% gedaald. Wel worden er juist meer kleine auto’s geëxporteerd. Export in het A-segment groeide zelfs met 22%.

Export personenauto’s met 10% gedaald

In de eerste vier maanden van 2017 zijn er 73.772 gebruikte personenauto’s geëxporteerd. Dat zijn er ruim 8.200 minder dan in dezelfde periode vorig jaar (-10,1%). De daling zit vooral bij de grotere auto’s. Het D-segment was altijd het belangrijkste exportsegment, maar dit jaar daalde de export van dit segment met 18,5% naar bijna 19.000 auto’s. Hierdoor is het C-segment in aantallen nu het grootste exportsegment geworden. Ook daar liepen aantallen terug (-7,6%), maar met 19.622 auto’s kwam het boven het D-segment uit.  

Meeste groei bij kleinste auto’s

Kleine auto’s worden traditioneel veel minder geëxporteerd. Enerzijds omdat die bij de Nederlandse occasionkoper populair zijn, anderzijds omdat in veel exportmarkten meer vraag is naar grotere auto’s. Daarom is het opvallend dat er dit jaar juist veel meer kleine auto’s zijn geëxporteerd. Zo groeide de export van de kleinste auto’s uit het A-segment dit jaar met 21,8%. Ook zijn er 18,9% meer mini-MPV’s (zoals Opel Meriva) geëxporteerd dan vorig jaar. In het B-segment is de export ook gestegen, maar wel minder sterk. Nog steeds worden deze kleinere auto’s in verhouding weinig geëxporteerd, maar er is nu wel een duidelijke trend zichtbaar dat ook deze auto’s naar het buitenland gaan. Een reden hiervoor is het aanbod; kleine auto’s maken de laatste jaren een steeds groter deel uit van het Nederlandse wagenpark. En er zijn dus ook steeds meer kleine auto’s met bijvoorbeeld hoge kilometerstanden die in Nederland minder in trek zijn.

Ontwikkeling export per
segment:












image



Veel meer Hyundai’s

VWE onderzocht welke auto’s binnen de segmenten A, B en Mini-MPV het meest geëxporteerd worden. Bovenaan staat de VW Polo. Gevolgd door de Opel Corsa, het model waarvan export dit jaar het meest groeide. Ook de export van de Fiat Punto, Renault Clio, Ford Fiesta en de personenuitvoering van de VW Caddy groeiden fors. Opvallend is dat er veel meer kleine Hyundai’s werden geëxporteerd. Van de Hyundai Atos en Atos Spirit verdrievoudigde de export dit jaar. Van de iets grotere Hyundai Getz verdubbelde de export. Kleine auto’s waarvan de export dit jaar terugliep zijn vooral de Citroën DS3 (-32%), Toyota Starlet (-31%) en Skoda Fabia hatchback (-30%).

Top 10 meest geëxporteerde
kleine auto’s:








image



Meer cijfers en trends over de export van personenauto’s vindt u terug in het Nationaal Occasion Onderzoek 2017. Dit onderzoek wordt 28 juni gepubliceerd op het Driving Business Remarketing event van Automobiel Managment. Download het gehele onderzoek via www.vwe.nl/noo.

Bron: VWE Automotive
 



 


 

 

 


 

Reacties

De grote kans op drama om in NL een tweedehands auto te kopen begint gelukkig bekent te worden. NL is het enigste land in de EU dat geen bouwjaar op het kenteken heeft staan. Koop je in NL een auto van denk je 2 jaar oud krijg je bij registratie in een ander EU land 4 jaar oud op je kenteken. Veel NL importeurs kopen oude stok auto`s bij andere importeurs die al jaren ergens op een terrein hebben staan rotten die ze vervolgens als nieuw in NL verkopen. Heerlijk die handel met datum van eerste afgifte. Het is echt van de zotte dat een NL-er niet het bouwjaar van auto mag weten.

Geplaatst door: Jerry op

Kleine auto\’s? Zijn eerder ex lease B-segmenters met dieselmotor die met hoge km-stand geexporteerd worden.

Geplaatst door: Jan Peters op
Export personenauto’s met 10% gedaald - Automobielmanagement.nl

Export personenauto’s met 10% gedaald

De export van gebruikte personenauto’s is in de eerste vier maanden van 2017 met 10% gedaald. Wel worden er juist meer kleine auto’s geëxporteerd. Export in het A-segment groeide zelfs met 22%.

Export personenauto’s met 10% gedaald

In de eerste vier maanden van 2017 zijn er 73.772 gebruikte personenauto’s geëxporteerd. Dat zijn er ruim 8.200 minder dan in dezelfde periode vorig jaar (-10,1%). De daling zit vooral bij de grotere auto’s. Het D-segment was altijd het belangrijkste exportsegment, maar dit jaar daalde de export van dit segment met 18,5% naar bijna 19.000 auto’s. Hierdoor is het C-segment in aantallen nu het grootste exportsegment geworden. Ook daar liepen aantallen terug (-7,6%), maar met 19.622 auto’s kwam het boven het D-segment uit.  

Meeste groei bij kleinste auto’s

Kleine auto’s worden traditioneel veel minder geëxporteerd. Enerzijds omdat die bij de Nederlandse occasionkoper populair zijn, anderzijds omdat in veel exportmarkten meer vraag is naar grotere auto’s. Daarom is het opvallend dat er dit jaar juist veel meer kleine auto’s zijn geëxporteerd. Zo groeide de export van de kleinste auto’s uit het A-segment dit jaar met 21,8%. Ook zijn er 18,9% meer mini-MPV’s (zoals Opel Meriva) geëxporteerd dan vorig jaar. In het B-segment is de export ook gestegen, maar wel minder sterk. Nog steeds worden deze kleinere auto’s in verhouding weinig geëxporteerd, maar er is nu wel een duidelijke trend zichtbaar dat ook deze auto’s naar het buitenland gaan. Een reden hiervoor is het aanbod; kleine auto’s maken de laatste jaren een steeds groter deel uit van het Nederlandse wagenpark. En er zijn dus ook steeds meer kleine auto’s met bijvoorbeeld hoge kilometerstanden die in Nederland minder in trek zijn.

Ontwikkeling export per
segment:












image



Veel meer Hyundai’s

VWE onderzocht welke auto’s binnen de segmenten A, B en Mini-MPV het meest geëxporteerd worden. Bovenaan staat de VW Polo. Gevolgd door de Opel Corsa, het model waarvan export dit jaar het meest groeide. Ook de export van de Fiat Punto, Renault Clio, Ford Fiesta en de personenuitvoering van de VW Caddy groeiden fors. Opvallend is dat er veel meer kleine Hyundai’s werden geëxporteerd. Van de Hyundai Atos en Atos Spirit verdrievoudigde de export dit jaar. Van de iets grotere Hyundai Getz verdubbelde de export. Kleine auto’s waarvan de export dit jaar terugliep zijn vooral de Citroën DS3 (-32%), Toyota Starlet (-31%) en Skoda Fabia hatchback (-30%).

Top 10 meest geëxporteerde
kleine auto’s:








image



Meer cijfers en trends over de export van personenauto’s vindt u terug in het Nationaal Occasion Onderzoek 2017. Dit onderzoek wordt 28 juni gepubliceerd op het Driving Business Remarketing event van Automobiel Managment. Download het gehele onderzoek via www.vwe.nl/noo.

Bron: VWE Automotive
 



 


 

 

 


 

Reacties

De grote kans op drama om in NL een tweedehands auto te kopen begint gelukkig bekent te worden. NL is het enigste land in de EU dat geen bouwjaar op het kenteken heeft staan. Koop je in NL een auto van denk je 2 jaar oud krijg je bij registratie in een ander EU land 4 jaar oud op je kenteken. Veel NL importeurs kopen oude stok auto`s bij andere importeurs die al jaren ergens op een terrein hebben staan rotten die ze vervolgens als nieuw in NL verkopen. Heerlijk die handel met datum van eerste afgifte. Het is echt van de zotte dat een NL-er niet het bouwjaar van auto mag weten.

Geplaatst door: Jerry op

Kleine auto\’s? Zijn eerder ex lease B-segmenters met dieselmotor die met hoge km-stand geexporteerd worden.

Geplaatst door: Jan Peters op