Grootste dieselmotor ter wereld verbruikt 13.000 liter/uur

De Finse firma Wärtsilä bouwt de grootste dieselmotor ter wereld. De Wärtsilä-Sulzer RTA96-C is een 14-cilinder tweetaktdiesel met turbo en commonrailtechniek die 109 duizend pk levert. Dat kost wel een beetje brandstof…

De motor is bestemd voor Mærsk vrachtschepen van dik 170 duizend ton. Er zijn inmiddels 25 van zulke schepen, die goederen van China naar Noord-Amerika vervoeren. De schepen zijn vierhonderd meter lang en kunnen elfduizend containers van zes meter lang vervoeren. Normaal gesproken varen vrachtschepen met zo’n 20 knopen, maar deze giganten snellen met 31 knopen per uur over de wereldzeeën (1 knoop =  1 zeemijl = 1,852 km). Dat is dus met 57 km/u. Daarom duurt de reis vier dagen minder dan met conventionele vrachtschepen. De enorme motor maakte in 2006 zijn debuut in de Emma Mærsk. Er zijn nog 86 van deze motoren in de maak. Onder volle belasting verstookt deze motor tegen de 14 duizend liter brandstof per uur maar je kan er ook zuinig mee aan doen. Dan verbruikt de motor slecht zesduizend liter per uur.

 

Technische gegevens

Motor                          14-cil CR 2T-diesel

Cilinderinhoud           24.480 liter

Boring x slag                960 x 2500 mm

Max. vermogen            108.920 pk/102 tpm

Max. koppel                7.603.862 Nm/102 tpm

Per cilinder                  inhoud 1.820 liter  en vermogen 7.780 pk

Gewicht                       2.300 ton (krukas = 300 ton)

Lengte x breedte          27,3 m / 13,5 m

Brandstofverbruik        6.284 liter/uur in efficiënte mode

                                   13.680 liter/uur onder vollast

Reacties

dat is een mooie prestatie hangt er een tanker achteraan om hem te voorzien van brandstof? indrukwekkende motor.

Geplaatst door: HaWeha op

Indrukwekkend.
Ik vraag me wel af wat de Co2 uitstoot is van dit dieseltje en wat voor milieutoeslag hierop zit. Zeker als je beseft dat iedere auto qua prijs wordt aangepakt op Co2. Hoe staat het met milieuheffingen op de scheepvaart? Of is dit geen melkkoe van de overheden?

Geplaatst door: Deauve Quartel op

al eens uitgerekend hoeveel diesel vrachtwagens verbruiken voor het verplaatsen van die 11.000 containers? Ik lees bij de nieuwe Actros 27l/100km, stel dat je 57 km/u rijdt, loopt dat gauw op.

Geplaatst door: Ton Cainer op

er staat dat de cilinderinhoud 24.480 liter is, maar dat is 25.480 liter (1820 x 14). tevens is dat de totale cilinderinhoud

Geplaatst door: Jan Kok op

vierslagmotoren,zijn schoner en zuiniger

Geplaatst door: twaf op

Cil.inhoud Wartsila motor
Maten in decimeters.
1/4 pi x d. kwadraat x 25
Is dus 0,785 x 92,16 is
72,3456 vierkante decimeter oppervlakte.
Dit maal 25 (slag ) is dus
1808,64 liter inhoud van 1 cilinder
Dit maal 14 cilinders is 14 x 1808,64 =
25320,96 liter cil. inhoud

Geplaatst door: P.J.Dokter. op

De door mij berekende cilinder inhoud is het slagvolume van de zuigers.
De werkelijke cil. Inhoud is natuurlijk groter omdat er nog de verbrandingsruimte bij komt. Als die er niet was, zou de zuigertop tegen de cilinder slaan.
De echte cil.inhoud is dus wat groter dan het slagvolume van de zuigers en is dus mede afhankelijk van de grootte der verbrandings
ruimte

Geplaatst door: P.J.Dokter. op

Herstel foutje in tweede
regel reactie no. 7 .
Er staat tegen de cilinder slaan. Dit moet zijn:
de cilinderkop slaan.

Geplaatst door: P.J.Dokter. op
Grootste dieselmotor ter wereld verbruikt 13.000 liter/uur - Automobielmanagement.nl

Grootste dieselmotor ter wereld verbruikt 13.000 liter/uur

De Finse firma Wärtsilä bouwt de grootste dieselmotor ter wereld. De Wärtsilä-Sulzer RTA96-C is een 14-cilinder tweetaktdiesel met turbo en commonrailtechniek die 109 duizend pk levert. Dat kost wel een beetje brandstof…

De motor is bestemd voor Mærsk vrachtschepen van dik 170 duizend ton. Er zijn inmiddels 25 van zulke schepen, die goederen van China naar Noord-Amerika vervoeren. De schepen zijn vierhonderd meter lang en kunnen elfduizend containers van zes meter lang vervoeren. Normaal gesproken varen vrachtschepen met zo’n 20 knopen, maar deze giganten snellen met 31 knopen per uur over de wereldzeeën (1 knoop =  1 zeemijl = 1,852 km). Dat is dus met 57 km/u. Daarom duurt de reis vier dagen minder dan met conventionele vrachtschepen. De enorme motor maakte in 2006 zijn debuut in de Emma Mærsk. Er zijn nog 86 van deze motoren in de maak. Onder volle belasting verstookt deze motor tegen de 14 duizend liter brandstof per uur maar je kan er ook zuinig mee aan doen. Dan verbruikt de motor slecht zesduizend liter per uur.

 

Technische gegevens

Motor                          14-cil CR 2T-diesel

Cilinderinhoud           24.480 liter

Boring x slag                960 x 2500 mm

Max. vermogen            108.920 pk/102 tpm

Max. koppel                7.603.862 Nm/102 tpm

Per cilinder                  inhoud 1.820 liter  en vermogen 7.780 pk

Gewicht                       2.300 ton (krukas = 300 ton)

Lengte x breedte          27,3 m / 13,5 m

Brandstofverbruik        6.284 liter/uur in efficiënte mode

                                   13.680 liter/uur onder vollast

Reacties

dat is een mooie prestatie hangt er een tanker achteraan om hem te voorzien van brandstof? indrukwekkende motor.

Geplaatst door: HaWeha op

Indrukwekkend.
Ik vraag me wel af wat de Co2 uitstoot is van dit dieseltje en wat voor milieutoeslag hierop zit. Zeker als je beseft dat iedere auto qua prijs wordt aangepakt op Co2. Hoe staat het met milieuheffingen op de scheepvaart? Of is dit geen melkkoe van de overheden?

Geplaatst door: Deauve Quartel op

al eens uitgerekend hoeveel diesel vrachtwagens verbruiken voor het verplaatsen van die 11.000 containers? Ik lees bij de nieuwe Actros 27l/100km, stel dat je 57 km/u rijdt, loopt dat gauw op.

Geplaatst door: Ton Cainer op

er staat dat de cilinderinhoud 24.480 liter is, maar dat is 25.480 liter (1820 x 14). tevens is dat de totale cilinderinhoud

Geplaatst door: Jan Kok op

vierslagmotoren,zijn schoner en zuiniger

Geplaatst door: twaf op

Cil.inhoud Wartsila motor
Maten in decimeters.
1/4 pi x d. kwadraat x 25
Is dus 0,785 x 92,16 is
72,3456 vierkante decimeter oppervlakte.
Dit maal 25 (slag ) is dus
1808,64 liter inhoud van 1 cilinder
Dit maal 14 cilinders is 14 x 1808,64 =
25320,96 liter cil. inhoud

Geplaatst door: P.J.Dokter. op

De door mij berekende cilinder inhoud is het slagvolume van de zuigers.
De werkelijke cil. Inhoud is natuurlijk groter omdat er nog de verbrandingsruimte bij komt. Als die er niet was, zou de zuigertop tegen de cilinder slaan.
De echte cil.inhoud is dus wat groter dan het slagvolume van de zuigers en is dus mede afhankelijk van de grootte der verbrandings
ruimte

Geplaatst door: P.J.Dokter. op

Herstel foutje in tweede
regel reactie no. 7 .
Er staat tegen de cilinder slaan. Dit moet zijn:
de cilinderkop slaan.

Geplaatst door: P.J.Dokter. op