De motor is bestemd voor Mærsk vrachtschepen van dik 170 duizend ton. Er zijn inmiddels 25 van zulke schepen, die goederen van China naar Noord-Amerika vervoeren. De schepen zijn vierhonderd meter lang en kunnen elfduizend containers van zes meter lang vervoeren. Normaal gesproken varen vrachtschepen met zo’n 20 knopen, maar deze giganten snellen met 31 knopen per uur over de wereldzeeën (1 knoop = 1 zeemijl = 1,852 km). Dat is dus met 57 km/u. Daarom duurt de reis vier dagen minder dan met conventionele vrachtschepen. De enorme motor maakte in 2006 zijn debuut in de Emma Mærsk. Er zijn nog 86 van deze motoren in de maak. Onder volle belasting verstookt deze motor tegen de 14 duizend liter brandstof per uur maar je kan er ook zuinig mee aan doen. Dan verbruikt de motor slecht zesduizend liter per uur.
Technische gegevens
Motor 14-cil CR 2T-diesel
Cilinderinhoud 24.480 liter
Boring x slag 960 x 2500 mm
Max. vermogen 108.920 pk/102 tpm
Max. koppel 7.603.862 Nm/102 tpm
Per cilinder inhoud 1.820 liter en vermogen 7.780 pk
Gewicht 2.300 ton (krukas = 300 ton)
Lengte x breedte 27,3 m / 13,5 m
Brandstofverbruik 6.284 liter/uur in efficiënte mode
13.680 liter/uur onder vollast
dat is een mooie prestatie hangt er een tanker achteraan om hem te voorzien van brandstof? indrukwekkende motor.
Indrukwekkend.
Ik vraag me wel af wat de Co2 uitstoot is van dit dieseltje en wat voor milieutoeslag hierop zit. Zeker als je beseft dat iedere auto qua prijs wordt aangepakt op Co2. Hoe staat het met milieuheffingen op de scheepvaart? Of is dit geen melkkoe van de overheden?
al eens uitgerekend hoeveel diesel vrachtwagens verbruiken voor het verplaatsen van die 11.000 containers? Ik lees bij de nieuwe Actros 27l/100km, stel dat je 57 km/u rijdt, loopt dat gauw op.
er staat dat de cilinderinhoud 24.480 liter is, maar dat is 25.480 liter (1820 x 14). tevens is dat de totale cilinderinhoud
vierslagmotoren,zijn schoner en zuiniger
Cil.inhoud Wartsila motor
Maten in decimeters.
1/4 pi x d. kwadraat x 25
Is dus 0,785 x 92,16 is
72,3456 vierkante decimeter oppervlakte.
Dit maal 25 (slag ) is dus
1808,64 liter inhoud van 1 cilinder
Dit maal 14 cilinders is 14 x 1808,64 =
25320,96 liter cil. inhoud
De door mij berekende cilinder inhoud is het slagvolume van de zuigers.
De werkelijke cil. Inhoud is natuurlijk groter omdat er nog de verbrandingsruimte bij komt. Als die er niet was, zou de zuigertop tegen de cilinder slaan.
De echte cil.inhoud is dus wat groter dan het slagvolume van de zuigers en is dus mede afhankelijk van de grootte der verbrandings
ruimte
Herstel foutje in tweede
regel reactie no. 7 .
Er staat tegen de cilinder slaan. Dit moet zijn:
de cilinderkop slaan.