Autobild: motorproblemen VW TSI-motoren

Het Duitse Autobild meldt serieuze motorproblemen bij de 1,2- en 1,4 L-TSI-motoren van Volkswagen.

Volkswagen weet vooral dankzij haar krachtige TSI-benzinemotoren menig vergelijkingstest te winnen, maar deze krachtbron heeft een duistere schaduwzijde: de betrouwbaarheid laat te wensen over. Reden voor de Duitse pers om alarm te slaan.

Niet alleen de 1,4 L-TSI-motor zorgt voor problemen, maar ook de 1,2-L-versie. Deze laatste krachtbron debuteerde in de Skoda Yeti en het lijkt er op dat de eerste klanten van deze Tsjech als proefkonijn gebruikt werden. Soms treden er al bij minder dan 20.000 kilometer problemen op. Volkswagen wil niet vertellen wat de oorzaak is van de vele klachten, wuift het probleem zelfs weg en heeft het over ‘de wet van de grote getallen’: als marktleider heeft men nou eenmaal een grotere kans op problemen dat een automerk dat slechts een handvol auto’s verkoopt.

Een slap argument, zo blijkt uit de ingezonden brieven die de redactie van Autobild krijgt. Bij andere merken gaat gemiddeld 36 procent van de klachten over de motor, maar bij Volkswagen bedraagt het percentage 42. Kortom: er deugt echt iets niet met de TSI-motor. De Achilleshiel lijkt de distributieketting te zijn. Van alle lezers die hier problemen mee krijgen, rijdt 39 procent in een Volkswagen. Dat is 75 procent meer dan op basis van het marktaandeel te verwachten zou zijn. En dat ondanks dat er bij de populaire TDI-motorvarianten niet eens gebruik gemaakt wordt van een ketting.

De meeste problemen doen zich volgens Autobild voor bij de VW Touran die is gebouwd tussen 2006 en 2007. De uitvoeringen met 1,4 L-TSI-motor (motorcode BMY) vertonen problemen bij kilometerstanden tussen de 40.000 en 70.000. Kenmerken zijn een ratelend geluid na de koude start of een brandend motorcontrolelampje. Normaal gesproken zou een distributieketting een heel autoleven mee moeten gaan, zo bevestigt VW naar Autobild. Motorexpert Fritz Indra, voorheen werkzaam op de motorontwikkeling bij Audi en Opel, zegt: Ik zou aan materiaalproblemen bij een toeleverancier denken, of anders aan een constructiefout, waardoor bij bepaalde toerentallen de distributieketting overbelast wordt.

Eerder dit jaar waren motorproblemen bij PSA en Mini ook al in het nieuws. Daar ging het eveneens om ‘gedownsizete motoren’, dat wil zeggen een kleine benzinemotor ontwikkeld met een hoog vermogen en een relatief laag brandstofverbruik. Naar aanleiding van klachten over de THP-motor, die uitgebreid aan bod kwamen in het consumentenprogramma Radar, besloot zowel Citroën, Peugeot als Mini de kosten voor gerelateerde reparaties op zich te nemen. Bekijk onderstaand een filmpje over de VAG-TSI-motor.

Bronnen: Autointernationaal, Autobild

 

Reacties

Mijn golf plus met tsi motor heeft nu ook al een njieuwe ketting.bij de start ratelde de moror erg,dus naar de garage en een nieuwe ketting met 70 procent coulance.Wie kan mij zeggen of de njieuwe ketting beter is dan de oude.
De km stand was 45.000 km bij de vervanging.

Geplaatst door: h.j.pluimers op

Om nog even terug te komen op de problemen van mijn Golf TSI uit 2008, uiteindelijk kreeg ik 50%coulance korting op de reparatie en vervanging van verkeerde nokkenasversteller en distributieketting maar heb er toch van afgezien daar de VAG dealer uit Alkmaar maar liefst wel een astronomisch hoog uurtarief hanteerde daar ik geen klant van hun ben. Heb jij ook een Golf TSI van bouwjaar 2007 t/m 2010 laat dan even een test doen met koude motor. Als het iemand interesseert heb ik een heel verhaal wat ik graag naar je mail. Al met al het blijven mooie auto’s alleen jammer dat er in 2008 verkeerde onderdelen in deze motoren zijn geplaatst, nokkenasversteller en distributieketting. Het kost mij nu dus €950,- om te repareren . . . . kijk ook eens op Tros radar, Autoweek, Autobild enz. . . of google even op falende TSI motoren!

Geplaatst door: R. Boon op

Hallo R,Boon,

Ik ben heel benieuwd naar je verhaal.

Mij is het overkomen dat ik s,morgens de auto wilde starten en de auto niet meer aan de loop kon krijgen. En uiteindelijk naaar de garage gebracht waar men constateerde dat de distibutie ketting vervangen moet worden + spanners en 8 kleppen stuk had. Reparatie kosten 1600 euro. Heb een seat altea xl 2008 met 150000 km. ben dus zeer benieuwd naar je verhaal omdat de distributie ketting nooit vervangen hoefde te worden.
Mvgr, henk

Geplaatst door: Henk S, op

Mijn Audi A3 met een 1.8 TFSI motor staat nu bij de garage om de distributie ketting te vervangen bij een km stand van 99.000km. Terwijl het vervangen geen geplande actie is in het onderhouds schema. Dit wordt ook gezegd door de mensen van de garage. Verzoek voor coulance is in eerste instantie afgewezen.

Geplaatst door: T.J.M. de Boer op

Ik rij een Polo 1.2 105pk TSI uit 2012 en ondervindt nu voor tweede keer problemen met nog geen 50.000 km op de teller. Eerste reparatie heeft mij bijna €500,- gekost. De te noemen problemen was de eerste keer, dat een laaddruk regelaar is vervangen en controle gedaan op turbodruk regelaar.
Nu voor de tweede keer ESP storing wat ook tegelijk met bandenspanning in de cockpit aangeduid wordt.
Veel inhouden van de motor bij het gas geven en geen vermogen meer net als de eerste keer, dat ik hiermee te maken kreeg. Auto staat nu voor de deur en durf niet meer te starten wat meer complicaties zou kunnen leveren.
Hoop bij deze, dat er hier ook een verplichte terugroep actie op komt en zo snel mogelijk. Nu kan mijn Polo weer terug naar de dealer en ben bang voor meer kosten hiervoor voor mijn eigen rekening. Coulance regeling wilde de dealer niet aan mee doen bij de eerste reparatie. Dus geen hoop in VW wereld.
S.Sahti
25-10-2015

Geplaatst door: Sahti op
Autobild: motorproblemen VW TSI-motoren - Automobielmanagement.nl

Autobild: motorproblemen VW TSI-motoren

Het Duitse Autobild meldt serieuze motorproblemen bij de 1,2- en 1,4 L-TSI-motoren van Volkswagen.

Volkswagen weet vooral dankzij haar krachtige TSI-benzinemotoren menig vergelijkingstest te winnen, maar deze krachtbron heeft een duistere schaduwzijde: de betrouwbaarheid laat te wensen over. Reden voor de Duitse pers om alarm te slaan.

Niet alleen de 1,4 L-TSI-motor zorgt voor problemen, maar ook de 1,2-L-versie. Deze laatste krachtbron debuteerde in de Skoda Yeti en het lijkt er op dat de eerste klanten van deze Tsjech als proefkonijn gebruikt werden. Soms treden er al bij minder dan 20.000 kilometer problemen op. Volkswagen wil niet vertellen wat de oorzaak is van de vele klachten, wuift het probleem zelfs weg en heeft het over ‘de wet van de grote getallen’: als marktleider heeft men nou eenmaal een grotere kans op problemen dat een automerk dat slechts een handvol auto’s verkoopt.

Een slap argument, zo blijkt uit de ingezonden brieven die de redactie van Autobild krijgt. Bij andere merken gaat gemiddeld 36 procent van de klachten over de motor, maar bij Volkswagen bedraagt het percentage 42. Kortom: er deugt echt iets niet met de TSI-motor. De Achilleshiel lijkt de distributieketting te zijn. Van alle lezers die hier problemen mee krijgen, rijdt 39 procent in een Volkswagen. Dat is 75 procent meer dan op basis van het marktaandeel te verwachten zou zijn. En dat ondanks dat er bij de populaire TDI-motorvarianten niet eens gebruik gemaakt wordt van een ketting.

De meeste problemen doen zich volgens Autobild voor bij de VW Touran die is gebouwd tussen 2006 en 2007. De uitvoeringen met 1,4 L-TSI-motor (motorcode BMY) vertonen problemen bij kilometerstanden tussen de 40.000 en 70.000. Kenmerken zijn een ratelend geluid na de koude start of een brandend motorcontrolelampje. Normaal gesproken zou een distributieketting een heel autoleven mee moeten gaan, zo bevestigt VW naar Autobild. Motorexpert Fritz Indra, voorheen werkzaam op de motorontwikkeling bij Audi en Opel, zegt: Ik zou aan materiaalproblemen bij een toeleverancier denken, of anders aan een constructiefout, waardoor bij bepaalde toerentallen de distributieketting overbelast wordt.

Eerder dit jaar waren motorproblemen bij PSA en Mini ook al in het nieuws. Daar ging het eveneens om ‘gedownsizete motoren’, dat wil zeggen een kleine benzinemotor ontwikkeld met een hoog vermogen en een relatief laag brandstofverbruik. Naar aanleiding van klachten over de THP-motor, die uitgebreid aan bod kwamen in het consumentenprogramma Radar, besloot zowel Citroën, Peugeot als Mini de kosten voor gerelateerde reparaties op zich te nemen. Bekijk onderstaand een filmpje over de VAG-TSI-motor.

Bronnen: Autointernationaal, Autobild

 

Reacties

Mijn golf plus met tsi motor heeft nu ook al een njieuwe ketting.bij de start ratelde de moror erg,dus naar de garage en een nieuwe ketting met 70 procent coulance.Wie kan mij zeggen of de njieuwe ketting beter is dan de oude.
De km stand was 45.000 km bij de vervanging.

Geplaatst door: h.j.pluimers op

Om nog even terug te komen op de problemen van mijn Golf TSI uit 2008, uiteindelijk kreeg ik 50%coulance korting op de reparatie en vervanging van verkeerde nokkenasversteller en distributieketting maar heb er toch van afgezien daar de VAG dealer uit Alkmaar maar liefst wel een astronomisch hoog uurtarief hanteerde daar ik geen klant van hun ben. Heb jij ook een Golf TSI van bouwjaar 2007 t/m 2010 laat dan even een test doen met koude motor. Als het iemand interesseert heb ik een heel verhaal wat ik graag naar je mail. Al met al het blijven mooie auto’s alleen jammer dat er in 2008 verkeerde onderdelen in deze motoren zijn geplaatst, nokkenasversteller en distributieketting. Het kost mij nu dus €950,- om te repareren . . . . kijk ook eens op Tros radar, Autoweek, Autobild enz. . . of google even op falende TSI motoren!

Geplaatst door: R. Boon op

Hallo R,Boon,

Ik ben heel benieuwd naar je verhaal.

Mij is het overkomen dat ik s,morgens de auto wilde starten en de auto niet meer aan de loop kon krijgen. En uiteindelijk naaar de garage gebracht waar men constateerde dat de distibutie ketting vervangen moet worden + spanners en 8 kleppen stuk had. Reparatie kosten 1600 euro. Heb een seat altea xl 2008 met 150000 km. ben dus zeer benieuwd naar je verhaal omdat de distributie ketting nooit vervangen hoefde te worden.
Mvgr, henk

Geplaatst door: Henk S, op

Mijn Audi A3 met een 1.8 TFSI motor staat nu bij de garage om de distributie ketting te vervangen bij een km stand van 99.000km. Terwijl het vervangen geen geplande actie is in het onderhouds schema. Dit wordt ook gezegd door de mensen van de garage. Verzoek voor coulance is in eerste instantie afgewezen.

Geplaatst door: T.J.M. de Boer op

Ik rij een Polo 1.2 105pk TSI uit 2012 en ondervindt nu voor tweede keer problemen met nog geen 50.000 km op de teller. Eerste reparatie heeft mij bijna €500,- gekost. De te noemen problemen was de eerste keer, dat een laaddruk regelaar is vervangen en controle gedaan op turbodruk regelaar.
Nu voor de tweede keer ESP storing wat ook tegelijk met bandenspanning in de cockpit aangeduid wordt.
Veel inhouden van de motor bij het gas geven en geen vermogen meer net als de eerste keer, dat ik hiermee te maken kreeg. Auto staat nu voor de deur en durf niet meer te starten wat meer complicaties zou kunnen leveren.
Hoop bij deze, dat er hier ook een verplichte terugroep actie op komt en zo snel mogelijk. Nu kan mijn Polo weer terug naar de dealer en ben bang voor meer kosten hiervoor voor mijn eigen rekening. Coulance regeling wilde de dealer niet aan mee doen bij de eerste reparatie. Dus geen hoop in VW wereld.
S.Sahti
25-10-2015

Geplaatst door: Sahti op