Gatso presenteert de flitskast “from Hell”

Niet alleen de auto ontwikkelt zich razendsnel, ook de verkeerstechniek staat niet stil. Een nieuwe generatie flitskasten van Gatso bezorgt verkeershufters vlekken in de nek en is startklaar voor toekomstige communicatie tussen auto en infrastructuur.

Snelle computersystemen en dito communicatie rukken op in de autowereld. Tijdens de onlangs in Amsterdam gehouden Intertraffic tentoonstelling werd duidelijk dat precies datzelfde in de wereld van de verkeerstechniek gebeurt. Misschien wel het meest treffende voorbeeld is het nieuwe T-series platform van het Nederlandse bedrijf Gatso (van Gatsonides). Inderdaad: het merk dat veelal op flitskasten staat vermeld. Niet alleen bij ons heeft de naam een bekende klank, want de Haagse ‘uitvinder’ van het systeem exporteert naar tientallen landen. En runt in Amerika bijvoorbeeld het controlenetwerk namens veel plaatselijks politiekorpsen. Daar is het snufje overigens sinds kort in gebruik.

Het nieuwste systeem kreeg tijdens Intertraffic zijn tentoonstellingswereldprimeur. Je zou het door de bril van de verkeershufter de flitskast from hell mogen noemen. En als je het meer maatschappelijk bekijkt gewoon als het neusje van de zalm op controlegebied. Bovendien lijkt het systeem al startklaar voor communicatie met auto’s die het kruispunt naderen. De in Haarlem ontwikkelde apparatuur bundelt namelijk heel veel geavanceerde techniek in een iets sierlijker gevormde kast. Directeur Timo Gatsonides:  "Vanzelfsprekend zijn radar en camera sterk verbeterd, maar de grootste stap vooruit is de combinatie van veelzijdigheid en snelheid van het platform. Het geheel is modulair opgebouwd, vergelijkbaar met de CAN -bus van een auto, en heeft de rekenkracht van vier Intel Atom processoren. De mogelijkheden zijn daardoor enorm en de eisen aan de infrastructuur juist gering."

Twee zogenaamde RT3 radarsystemen bestrijken samen vier of meer rijstroken en kunnen samen twaalf voertuigen tegelijk volgen. In de praktijk praat je dan over al het verkeer op een kruising. De tijd van één flits is duidelijk voorbij. "Stel dat er vier jongelui naast elkaar op alle banen langs racen. Dan is de techniek snel genoeg om ze allemaal tegelijk te kunnen bekeuren. Als bewijsmateriaal wordt desgewenst 30 frames per seconde video èn een foto van 20 megapixel opgeslagen." Intrigerend detail is verder dat het systeem indien nodig alleenstaand (stand alone) kan werken. Zolang er stroom is kun je hem voor een bepaalde taak instellen en binnen pakweg twee uur ergens ophangen. De techniek werkt bijvoorbeeld ook zonder lussen in het wegdek. Het systeem herkent zelfstandig via de camera dat de ‘roodlichtsituatie’ van toepassing is. En kan bijvoorbeeld ook in samenwerking met een tweede Gatso T-serie worden gebruikt voor trajectmeting.

Ook beeldherkenningstechniek is zoals gezegd geavanceerd. Daardoor kan hij ook worden gebruikt bij een amber-alert. Het zoeken naar een specifieke auto bij de verdwijning van een kind. Ook vluchtauto’s kunnen zo worden opgespoord -in principe ook met informatie over het type auto en een deel van het kentekennummer.

Gatso presenteert de flitskast “from Hell” - Automobielmanagement.nl

Gatso presenteert de flitskast “from Hell”

Niet alleen de auto ontwikkelt zich razendsnel, ook de verkeerstechniek staat niet stil. Een nieuwe generatie flitskasten van Gatso bezorgt verkeershufters vlekken in de nek en is startklaar voor toekomstige communicatie tussen auto en infrastructuur.

Snelle computersystemen en dito communicatie rukken op in de autowereld. Tijdens de onlangs in Amsterdam gehouden Intertraffic tentoonstelling werd duidelijk dat precies datzelfde in de wereld van de verkeerstechniek gebeurt. Misschien wel het meest treffende voorbeeld is het nieuwe T-series platform van het Nederlandse bedrijf Gatso (van Gatsonides). Inderdaad: het merk dat veelal op flitskasten staat vermeld. Niet alleen bij ons heeft de naam een bekende klank, want de Haagse ‘uitvinder’ van het systeem exporteert naar tientallen landen. En runt in Amerika bijvoorbeeld het controlenetwerk namens veel plaatselijks politiekorpsen. Daar is het snufje overigens sinds kort in gebruik.

Het nieuwste systeem kreeg tijdens Intertraffic zijn tentoonstellingswereldprimeur. Je zou het door de bril van de verkeershufter de flitskast from hell mogen noemen. En als je het meer maatschappelijk bekijkt gewoon als het neusje van de zalm op controlegebied. Bovendien lijkt het systeem al startklaar voor communicatie met auto’s die het kruispunt naderen. De in Haarlem ontwikkelde apparatuur bundelt namelijk heel veel geavanceerde techniek in een iets sierlijker gevormde kast. Directeur Timo Gatsonides:  "Vanzelfsprekend zijn radar en camera sterk verbeterd, maar de grootste stap vooruit is de combinatie van veelzijdigheid en snelheid van het platform. Het geheel is modulair opgebouwd, vergelijkbaar met de CAN -bus van een auto, en heeft de rekenkracht van vier Intel Atom processoren. De mogelijkheden zijn daardoor enorm en de eisen aan de infrastructuur juist gering."

Twee zogenaamde RT3 radarsystemen bestrijken samen vier of meer rijstroken en kunnen samen twaalf voertuigen tegelijk volgen. In de praktijk praat je dan over al het verkeer op een kruising. De tijd van één flits is duidelijk voorbij. "Stel dat er vier jongelui naast elkaar op alle banen langs racen. Dan is de techniek snel genoeg om ze allemaal tegelijk te kunnen bekeuren. Als bewijsmateriaal wordt desgewenst 30 frames per seconde video èn een foto van 20 megapixel opgeslagen." Intrigerend detail is verder dat het systeem indien nodig alleenstaand (stand alone) kan werken. Zolang er stroom is kun je hem voor een bepaalde taak instellen en binnen pakweg twee uur ergens ophangen. De techniek werkt bijvoorbeeld ook zonder lussen in het wegdek. Het systeem herkent zelfstandig via de camera dat de ‘roodlichtsituatie’ van toepassing is. En kan bijvoorbeeld ook in samenwerking met een tweede Gatso T-serie worden gebruikt voor trajectmeting.

Ook beeldherkenningstechniek is zoals gezegd geavanceerd. Daardoor kan hij ook worden gebruikt bij een amber-alert. Het zoeken naar een specifieke auto bij de verdwijning van een kind. Ook vluchtauto’s kunnen zo worden opgespoord -in principe ook met informatie over het type auto en een deel van het kentekennummer.