Laten zich momenteel drie van de vier klanten bij het keuzeproces leiden door wat de garagist aanbeveelt, na 1 november (invoering bandenlabel) zal dit volgens Kwik-Fit nog maar vijftig procent zijn.

Algemeen directeur Martin Post: "Automobilisten kunnen zich straks beter oriënteren en zelf de verschillende banden vergelijken. Bij hun keuze zullen ze letten op prijs, het label en de uitgebreidere bandentesten van ANWB/ADAC of de Consumentenbond."

Volgens Post "staan we aan de vooravond van een andere marktverdeling in banden." In een onderzoek legde Kwik-Fit verschillende labels voor aan automobilisten. Hieruit blijkt dat veiligheid het zwaarst meeweegt. Ver daarna volgen pas brandstofverbruik en geluidshinder. Kwik-Fit brengt twee keer per jaar de Nederlandse autobandenmarkt in kaart. In februari wordt de wintermeting herhaald. "Dan zullen we dus ook de eerste effecten van het bandenlabel kunnen zien."

Ook gaat volgens Kwik-Fit het bandenlabel zorgen voor hogere kwaliteit en hogere prijzen. Uit de eerste zomerbandentesten van dit jaar blijkt dat bijna alle deelnemers uitzonderlijk goed scoren op brandstofverbruik en grip op natwegdek. De keten verwacht dat de banden met het beste label in prijs zullen stijgen. "De banden die uiteindelijk niet kunnen voldoen aan de minimale eisen zullen verdwijnen van de Europese markt."