Audi behaalt historische zege in Le Mans (filmpje)

Audi heeft voor een technologische mijlpaal in de autosport gezorgd: tijdens de 80e editie van de 24 Uur van Le Mans ging voor het eerst in de historie de overwinning naar een auto met hybride-aandrijving, de Audi R18 e-tron quattro.

In de auto met het startnummer 1 herhaalden de Fransman Benoît Treluyer, de Duitser André Lotterer en de Zwitser Marcel Fässler hun Le Mans-overwinning van vorig jaar.

Bij de jubileumeditie waren de circa 200.000 toeschouwers getuige van een race met de voor Le Mans typische dramatiek en incidenten, plus een indrukwekkende demonstratie van de ‘Voorsprong door techniek’: de vier Audi R18’s, ingezet door het Audi Sport Team Joest, waren de snelste en betrouwbaarste auto’s en beëindigden de race na 24 uren op de plaatsen één, twee, drie en vijf.

Audi’s-bestuursvoorzitter Rupert Stadler, die bij de race in Le Mans aanwezig was: "Met de e-tron quattro in combinatie met een ultra-lichtgewicht constructie hebben we een volledig nieuwe technologie aan de start gebracht en daarmee direct gewonnen, wat zeker in Le Mans bepaald niet vanzelfsprekend is. Ook dit weekeinde hebben we weer gezien, wat er bij deze race allemaal kan gebeuren en hoe belangrijk een perfecte voorbereiding is."

Achterin alle vier de Audi’s R18 lag de nieuwste variant van de in 2011 voor het eerst in Le Mans gebruikte compacte V6-TDI-motor met enkelvoudige turbocompressor met variabele turbine-geometrie (VTG). Ook de nieuwe ultra-lichte versnellingsbak met een behuizing van koolstofvezel, een noviteit voor een Le Mans-sportwagen, doorstond de uithoudingsproef in Le Mans in alle vier de auto’s zonder problemen. Bekijk rechts de foto’s en onderstaand het filmpje.

 

Audi behaalt historische zege in Le Mans (filmpje) - Automobielmanagement.nl

Audi behaalt historische zege in Le Mans (filmpje)

Audi heeft voor een technologische mijlpaal in de autosport gezorgd: tijdens de 80e editie van de 24 Uur van Le Mans ging voor het eerst in de historie de overwinning naar een auto met hybride-aandrijving, de Audi R18 e-tron quattro.

In de auto met het startnummer 1 herhaalden de Fransman Benoît Treluyer, de Duitser André Lotterer en de Zwitser Marcel Fässler hun Le Mans-overwinning van vorig jaar.

Bij de jubileumeditie waren de circa 200.000 toeschouwers getuige van een race met de voor Le Mans typische dramatiek en incidenten, plus een indrukwekkende demonstratie van de ‘Voorsprong door techniek’: de vier Audi R18’s, ingezet door het Audi Sport Team Joest, waren de snelste en betrouwbaarste auto’s en beëindigden de race na 24 uren op de plaatsen één, twee, drie en vijf.

Audi’s-bestuursvoorzitter Rupert Stadler, die bij de race in Le Mans aanwezig was: "Met de e-tron quattro in combinatie met een ultra-lichtgewicht constructie hebben we een volledig nieuwe technologie aan de start gebracht en daarmee direct gewonnen, wat zeker in Le Mans bepaald niet vanzelfsprekend is. Ook dit weekeinde hebben we weer gezien, wat er bij deze race allemaal kan gebeuren en hoe belangrijk een perfecte voorbereiding is."

Achterin alle vier de Audi’s R18 lag de nieuwste variant van de in 2011 voor het eerst in Le Mans gebruikte compacte V6-TDI-motor met enkelvoudige turbocompressor met variabele turbine-geometrie (VTG). Ook de nieuwe ultra-lichte versnellingsbak met een behuizing van koolstofvezel, een noviteit voor een Le Mans-sportwagen, doorstond de uithoudingsproef in Le Mans in alle vier de auto’s zonder problemen. Bekijk rechts de foto’s en onderstaand het filmpje.