Automotive Trade Show trekt 3300 bezoekers

De eerste editie van de Automotive Trade Show heeft 3300 bezoekers getrokken, meldt medeorganisator Dirk Brink.

Dat is beduidend minder dan de ambitie die spreekt uit de factsheet van de beurs – 17.000 à 20.000. Volgens Brink is een groot deel van de online aangevraagde toegangskaarten niet gebruikt: 4385 stuks. "Dat is erg jammer. We zullen in de evaluatie nagaan waarom die registraties niet zijn omgezet in daadwerkelijk bezoek."

Elke dag zijn door Brink c.s. 21 duizend uitnodigingsmails verstuurd naar de doelgroep: grossiers, brancheprofessionals en beslissers uit de gehele automotive branche. Nadrukkelijk mikte de organisatie niet op monteurs. Bij de start, afgelopen maandag, was de Automotive Trade Show alleen toegankelijk voor grossiers, automaterialenzaken, autoshops en overige wederverkopers. Op deze afgebakende ‘grossiersdag’ kwamen zeshonderd mensen af, waarmee het de rustigste beursdag was. "De volgende keer, in 2015, zullen we zoiets niet meer houden."

Of de beurs dan ook teruggaat van vier naar drie dagen staat nog niet vast. Die vraag zal worden meegenomen in de bezoekersenquête. Over twee maanden zit de organisatie samen met vertegenwoordigers van de diverse automotive marktsegmenten om tafel met de Jaarbeurs Utrecht, om de opzet voor volgend jaar te bespreken. Helder is volgens Brink al wel dat er meer werk gemaakt zal worden van communicatie. "We sturen de doelgroep een gefilmde impressie toe van de beurs, die laat zien waarom het de moeite waard is voor beslissers om ons te bezoeken. Kennelijk is dat niet voldoende over het voetlicht gebracht."

Brink zegt ruim vierhonderd opties te hebben voor editie 2015, een aantal overigens dat al stond vóór afgelopen maandag. Daarnaast zouden tijdens de beurs zeventien deelnemers zich hebben ingeschreven voor komend jaar. "Er is weliswaar minder publiek geweest dan gehoopt, maar veel exposanten hebben wel degelijk goede zaken gedaan. Men had alle tijd om gesprekken te voeren en merkte dat er inderdaad een andere doelgroep rondliep." Andersom was er volgens Brink van bezoekerszijde  lof voor de variatie. "Er waren producten te zien die ze op andere beurzen niet zien. " Conclusie van Brink: "Ik ben tevreden, maar ook kritisch. Waarom vragen mensen een kaart aan maar komen ze uiteindelijk niet? Krijgen we daar verandering in, dan wordt de toeloop twee keer zo groot. Dan is het helemaal klaar."

Editie 2015 vindt plaats van 13 t/m 16 april.

Automotive Trade Show trekt 3300 bezoekers - Automobielmanagement.nl

Automotive Trade Show trekt 3300 bezoekers

De eerste editie van de Automotive Trade Show heeft 3300 bezoekers getrokken, meldt medeorganisator Dirk Brink.

Dat is beduidend minder dan de ambitie die spreekt uit de factsheet van de beurs – 17.000 à 20.000. Volgens Brink is een groot deel van de online aangevraagde toegangskaarten niet gebruikt: 4385 stuks. "Dat is erg jammer. We zullen in de evaluatie nagaan waarom die registraties niet zijn omgezet in daadwerkelijk bezoek."

Elke dag zijn door Brink c.s. 21 duizend uitnodigingsmails verstuurd naar de doelgroep: grossiers, brancheprofessionals en beslissers uit de gehele automotive branche. Nadrukkelijk mikte de organisatie niet op monteurs. Bij de start, afgelopen maandag, was de Automotive Trade Show alleen toegankelijk voor grossiers, automaterialenzaken, autoshops en overige wederverkopers. Op deze afgebakende ‘grossiersdag’ kwamen zeshonderd mensen af, waarmee het de rustigste beursdag was. "De volgende keer, in 2015, zullen we zoiets niet meer houden."

Of de beurs dan ook teruggaat van vier naar drie dagen staat nog niet vast. Die vraag zal worden meegenomen in de bezoekersenquête. Over twee maanden zit de organisatie samen met vertegenwoordigers van de diverse automotive marktsegmenten om tafel met de Jaarbeurs Utrecht, om de opzet voor volgend jaar te bespreken. Helder is volgens Brink al wel dat er meer werk gemaakt zal worden van communicatie. "We sturen de doelgroep een gefilmde impressie toe van de beurs, die laat zien waarom het de moeite waard is voor beslissers om ons te bezoeken. Kennelijk is dat niet voldoende over het voetlicht gebracht."

Brink zegt ruim vierhonderd opties te hebben voor editie 2015, een aantal overigens dat al stond vóór afgelopen maandag. Daarnaast zouden tijdens de beurs zeventien deelnemers zich hebben ingeschreven voor komend jaar. "Er is weliswaar minder publiek geweest dan gehoopt, maar veel exposanten hebben wel degelijk goede zaken gedaan. Men had alle tijd om gesprekken te voeren en merkte dat er inderdaad een andere doelgroep rondliep." Andersom was er volgens Brink van bezoekerszijde  lof voor de variatie. "Er waren producten te zien die ze op andere beurzen niet zien. " Conclusie van Brink: "Ik ben tevreden, maar ook kritisch. Waarom vragen mensen een kaart aan maar komen ze uiteindelijk niet? Krijgen we daar verandering in, dan wordt de toeloop twee keer zo groot. Dan is het helemaal klaar."

Editie 2015 vindt plaats van 13 t/m 16 april.