Column Clem Dickmann in AM: Koning Klant

Ik moest er ineens weer aan denken, aan experience centers. Wie kent ze nog? Ze stammen nog uit de tijd dat de automarkt vet boven de vijfhonderdduizend uitstak. Tijdje geleden dus.

De aanleiding had ook niets met auto’s te maken, maar met de oven. Die was stuk – en eigenlijk sowieso al lang aan vervanging toe. Je raakt immers uitgekeken op zo’n apparaat, een mens wil wel eens wat anders in z’n leven. Een nieuw modelletje, een ander kleur – ’t is net een auto.
Dus op naar Vianen. Ik ben er al duizend keer langs gereden, maar nu dan maar eens die drempel over van het Inspirience Center van Miele (jaja, van: Er is geen betere!). Wauw. Niet alleen een parade van glimmende apparaten in een prachtomgeving, maar bovenal: toppersoneel. Mensen, ga er eens kijken en laat je onderdompelen in de wereld van koken en het moderne huishouden. Wat een verleidingen. En vooral wat een commercialiteit. Vaklui. Binnen de kortste keren zaten we in een kookstudio en gingen we met cadeautjes naar huis. De lokale dealer kreeg vervolgens een hapklare lead en we kochten in no-time veel meer dan gepland.

Tja. Terug naar de auto’s. Na wat halfslachtige pogingen is het belevingscentrum in onze branche een paar jaar geleden ten grave gedragen. Nergens in dealerland wordt er nog expliciet gecommuniceerd dat je een auto vooral moet voelen, ruiken, berijden – kortom: moet beleven. Verder dan een hoekje met een leerdisplay en een beeldscherm komt het niet. Een enkele dealer heeft dan misschien nog een kopje koffie dat beter is dan thuis. Maar dat was het dan. Beleving rondom het ooit meest belevingsvolle product op aarde – De Auto – is kennelijk uit de tijd. In plaats ervan ligt de focus nu op mobiliteit op maat. Jaja. De klant van de toekomst is namelijk bestudeerd, in innovatielabs – toe maar. Beproefde aanpak overigens: je legt de oplossing van het probleem gewoon zo ver mogelijk in de toekomst. Hoef je alleen maar een dagje naar een Bunnikse workshop en klaar ben je. Rondje lopen met een googlebril, flipovers aan de muur, dat werk. Ondertussen moet het onderwerp ‘dealerrendement’ het doen met een plaatsje in de kantlijn van een dealercongres. En de autoconsument? Ach, die zoekt het zelf wel uit. Of gaat gewoon een nieuwe fiets uitzoeken, in het Gazelle Experience Center in Leusden. Heel ouderwets.

À propos, binnenkort komt er een mannetje van Miele. Die gaat twee uur lang die apparaten nog eens uitleggen en verkoopt en passant vast nog wat onderhoudsproducten en een -contractje. Want zo denken ze daar: de klant van de toekomst is mooi maar die van nu een stuk beter. Heel ouderwets.

Reacties

Tja Clem, de wereld om ons heen is aan het veranderen maar het is niet aan iedereen gegeven om dat te zien.

Geplaatst door: Luc Baetens op

Ja, wordt hoogtijd voor een ommezwaai. Tegenwoordig zijn we steeds meer “butler klant” i.p.v. “koning klant”. Helpen en zelf doen in plaats van geholpen worden en laten doen. Bah.

Geplaatst door: Monique Bakx op
Column Clem Dickmann in AM: Koning Klant - Automobielmanagement.nl

Column Clem Dickmann in AM: Koning Klant

Ik moest er ineens weer aan denken, aan experience centers. Wie kent ze nog? Ze stammen nog uit de tijd dat de automarkt vet boven de vijfhonderdduizend uitstak. Tijdje geleden dus.

De aanleiding had ook niets met auto’s te maken, maar met de oven. Die was stuk – en eigenlijk sowieso al lang aan vervanging toe. Je raakt immers uitgekeken op zo’n apparaat, een mens wil wel eens wat anders in z’n leven. Een nieuw modelletje, een ander kleur – ’t is net een auto.
Dus op naar Vianen. Ik ben er al duizend keer langs gereden, maar nu dan maar eens die drempel over van het Inspirience Center van Miele (jaja, van: Er is geen betere!). Wauw. Niet alleen een parade van glimmende apparaten in een prachtomgeving, maar bovenal: toppersoneel. Mensen, ga er eens kijken en laat je onderdompelen in de wereld van koken en het moderne huishouden. Wat een verleidingen. En vooral wat een commercialiteit. Vaklui. Binnen de kortste keren zaten we in een kookstudio en gingen we met cadeautjes naar huis. De lokale dealer kreeg vervolgens een hapklare lead en we kochten in no-time veel meer dan gepland.

Tja. Terug naar de auto’s. Na wat halfslachtige pogingen is het belevingscentrum in onze branche een paar jaar geleden ten grave gedragen. Nergens in dealerland wordt er nog expliciet gecommuniceerd dat je een auto vooral moet voelen, ruiken, berijden – kortom: moet beleven. Verder dan een hoekje met een leerdisplay en een beeldscherm komt het niet. Een enkele dealer heeft dan misschien nog een kopje koffie dat beter is dan thuis. Maar dat was het dan. Beleving rondom het ooit meest belevingsvolle product op aarde – De Auto – is kennelijk uit de tijd. In plaats ervan ligt de focus nu op mobiliteit op maat. Jaja. De klant van de toekomst is namelijk bestudeerd, in innovatielabs – toe maar. Beproefde aanpak overigens: je legt de oplossing van het probleem gewoon zo ver mogelijk in de toekomst. Hoef je alleen maar een dagje naar een Bunnikse workshop en klaar ben je. Rondje lopen met een googlebril, flipovers aan de muur, dat werk. Ondertussen moet het onderwerp ‘dealerrendement’ het doen met een plaatsje in de kantlijn van een dealercongres. En de autoconsument? Ach, die zoekt het zelf wel uit. Of gaat gewoon een nieuwe fiets uitzoeken, in het Gazelle Experience Center in Leusden. Heel ouderwets.

À propos, binnenkort komt er een mannetje van Miele. Die gaat twee uur lang die apparaten nog eens uitleggen en verkoopt en passant vast nog wat onderhoudsproducten en een -contractje. Want zo denken ze daar: de klant van de toekomst is mooi maar die van nu een stuk beter. Heel ouderwets.

Reacties

Tja Clem, de wereld om ons heen is aan het veranderen maar het is niet aan iedereen gegeven om dat te zien.

Geplaatst door: Luc Baetens op

Ja, wordt hoogtijd voor een ommezwaai. Tegenwoordig zijn we steeds meer “butler klant” i.p.v. “koning klant”. Helpen en zelf doen in plaats van geholpen worden en laten doen. Bah.

Geplaatst door: Monique Bakx op