Nederlandse automobilist koopt teveel parkeertijd

Bijna zeventig procent van de automobilisten in Nederland koopt teveel parkeertijd in. Bijna drie kwart van de automobilisten neemt het zekere voor het onzekere en betaalt bij een afspraak van twee uur gemiddeld 22 minuten extra.

De reden voor het extra betalen is de angst voor een parkeerboete. Daardoor wordt er, afhankelijk van de stad, een bedrag tussen de 0,44 en 1,83 euro te veel in de parkeermeter gegooid. Het klassieke ‘parkeerkaartje trekken’ blijkt bovendien een tijdrovende bezigheid. Gemiddeld is een automobilist veertien minuten bezig met betaald parkeren waarvan negen minuten voor het zoeken naar en betalen bij de parkeermeter. Dit blijkt uit een parkeeronderzoek onder duizend automobilisten in Nederland, dat is uitgevoerd in opdracht van mobiele parkeerprovider Parkmobile.
De opbrengsten per gemeente verschillen want parkeertarieven zijn niet overal hetzelfde. De 22 overbodige parkeerminuten vallen voor de automobilist in Amsterdam het duurste uit (1,83 euro) en het goedkoopst in Valkenswaard en Harlingen (respectievelijk 0,55 en 0,44 cent).  Uit het parkeeronderzoek komt ook naar voren dat vrouwen (77%) vaker extra parkeerminuten kopen dan mannen (70%). Toch brengt deze voorzichtigheid de dames niet het gewenste effect. Het boetepercentage ligt bij vrouwen vier procent hoger dan bij mannen. Door achteraf parkeergeld te betalen worden parkeerboetes vermeden. De meeste automobilisten zouden op straat dan ook liever het parkeergeld achteraf (88%) dan vooraf (12%) willen betalen.
Gemiddeld zoeken de respondenten bijna vijf minuten naar een passende parkeerplek. Dit komt doordat men zo dicht mogelijk bij de eindbestemming wil parkeren. Van de automobilisten geeft 36 procent aan dat dit de hoogste parkeerprioriteit is. Nadat een parkeerplek is gevonden, is de automobilist negen minuten bezig met het bemachtigen van een kaartje bij de parkeerautomaat. Het ‘oude parkeren’ blijkt daarmee een stuk trager dan parkeren via de mobiele telefoon, wat twee minuten tijd in beslag neemt.
Dit jaar zijn Nederlandse automobilisten in het parkeeronderzoek van Parkmobile ook gevraagd naar hun grootste parkeerergernissen. Opmerkelijk is dat automobilisten bewust te veel geld in de parkeermeter gooien en zich vervolgens het meest ergeren aan de hoogte van de parkeertarieven. De topvijf van parkeerergernissen van 2014:

  • 1. Parkeertarieven
  • 2. Parkeerplek zoeken
  • 3. Te weinig plekken
  • 4. Asociaal parkeergedrag
  • 5. Vooraf moeten inschatten

 

Nederlandse automobilist koopt teveel parkeertijd - Automobielmanagement.nl

Nederlandse automobilist koopt teveel parkeertijd

Bijna zeventig procent van de automobilisten in Nederland koopt teveel parkeertijd in. Bijna drie kwart van de automobilisten neemt het zekere voor het onzekere en betaalt bij een afspraak van twee uur gemiddeld 22 minuten extra.

De reden voor het extra betalen is de angst voor een parkeerboete. Daardoor wordt er, afhankelijk van de stad, een bedrag tussen de 0,44 en 1,83 euro te veel in de parkeermeter gegooid. Het klassieke ‘parkeerkaartje trekken’ blijkt bovendien een tijdrovende bezigheid. Gemiddeld is een automobilist veertien minuten bezig met betaald parkeren waarvan negen minuten voor het zoeken naar en betalen bij de parkeermeter. Dit blijkt uit een parkeeronderzoek onder duizend automobilisten in Nederland, dat is uitgevoerd in opdracht van mobiele parkeerprovider Parkmobile.
De opbrengsten per gemeente verschillen want parkeertarieven zijn niet overal hetzelfde. De 22 overbodige parkeerminuten vallen voor de automobilist in Amsterdam het duurste uit (1,83 euro) en het goedkoopst in Valkenswaard en Harlingen (respectievelijk 0,55 en 0,44 cent).  Uit het parkeeronderzoek komt ook naar voren dat vrouwen (77%) vaker extra parkeerminuten kopen dan mannen (70%). Toch brengt deze voorzichtigheid de dames niet het gewenste effect. Het boetepercentage ligt bij vrouwen vier procent hoger dan bij mannen. Door achteraf parkeergeld te betalen worden parkeerboetes vermeden. De meeste automobilisten zouden op straat dan ook liever het parkeergeld achteraf (88%) dan vooraf (12%) willen betalen.
Gemiddeld zoeken de respondenten bijna vijf minuten naar een passende parkeerplek. Dit komt doordat men zo dicht mogelijk bij de eindbestemming wil parkeren. Van de automobilisten geeft 36 procent aan dat dit de hoogste parkeerprioriteit is. Nadat een parkeerplek is gevonden, is de automobilist negen minuten bezig met het bemachtigen van een kaartje bij de parkeerautomaat. Het ‘oude parkeren’ blijkt daarmee een stuk trager dan parkeren via de mobiele telefoon, wat twee minuten tijd in beslag neemt.
Dit jaar zijn Nederlandse automobilisten in het parkeeronderzoek van Parkmobile ook gevraagd naar hun grootste parkeerergernissen. Opmerkelijk is dat automobilisten bewust te veel geld in de parkeermeter gooien en zich vervolgens het meest ergeren aan de hoogte van de parkeertarieven. De topvijf van parkeerergernissen van 2014:

  • 1. Parkeertarieven
  • 2. Parkeerplek zoeken
  • 3. Te weinig plekken
  • 4. Asociaal parkeergedrag
  • 5. Vooraf moeten inschatten