Schadeclaim van muziekindustrie VS voor Ford/GM

In Amerika heeft the Alliance of Artists and Recording Companies AARC een claim van honderden miljoenen dollars ingediend tegen GM en Ford.

De genoemde Alliance is vergelijkbaar met onze  Buma/Stemra. In de claim stelt de vertegenwoordiger van de muziekindustrie dat de autofabrikanten de wet hebben overtreden en eist een schadevergoeding van honderden miljoenen dollars.
Zo’n 25 jaar geleden vormden cassetterecorders een bedreiging voor de muziekindustrie. De samenwerking tussen muziekmakers en fabrikanten van apparatuur heeft geleid tot wetgeving die in de VS geleid tot de Audio Home Recording Act (AHRA) in 1992. Op grond van deze wet moeten importeurs en fabrikanten royalty’s betalen over onder andere apparaten voor digitale audio-opnames. De wet geldt bovendien voor nieuwere apparatuur, die nu voor een probleem zorgt bij Ford en General Motors. Zij verkopen immers auto’s waarin het mogelijk is cd’s te streamen naar de interne harde schijf en volgens een alliantie van artiesten en platenmaatschappijen is dit in strijd met de wet op het copyright.
In de klacht staat onder meer dat ‘Jukebox’ van Ford en de ‘Hard Drive Device‘ van GM de consumenten in staat stelt cd’s naar een interne harde schijf te streamen. Volgens de AARC vallen deze apparaten onder de AHRA-wet en zijn de autofabrikanten verplicht tot het betalen van royalty’s. Zowel Ford als GM hebben niet voldaan aan alle voorschriften van deze wet. Beide autofabrikanten hebben jarenlang auto’s met deze apparatuur verkocht. Het gaat onder meer om de Ford Taurus, Ford Explorer en Lincoln MKS en de Buick LaCrosse, Cadillac SRX, Chevrolet Volt en GMC Terrain.
De rechtszaak richt zich verder ook op technologiepartners Denso en Clarion. In een reactie op het geschil merkt de AARC op dat een rechtszaak onvermijdelijk is.

Volgens directeur Linda Bocchi hebben Ford, GM, Denso en Clarion besloten hun verplichtingen tegenover de muziekproducenten aan hun laars te lappen en zich boven de wet te stellen. "Niemand houdt van geschillen," aldus Bocchi, "maar zij hebben de deur lang dicht gehouden en wij zijn nu vastbesloten om de royalty’s voor onze leden te innen." De kunstenaars en platenmaatschappijen willen een feitelijke en wettelijke schadevergoeding, die kan oplopen tot honderden miljoenen dollars. Bovendien willen ze verhinderen dat de autofabrikanten deze ongeautoriseerde apparaten in hun auto’s verkopen.
De zaak zal een interessante test zijn van de wetmatigheid van de ‘opname-apparatuur’ in de entertainmentsystemen in auto’s, maar zoals wel vaker het geval is, is de wet niet zo duidelijk als de eis van AARC zou doen geloven. Zo wordt in de claim niet vermeld dat de Audio Home Recording Act verschillende uitzonderingen vermeldt voor persoonlijk gebruik en voor het opnemen van materiaal dat deel uitmaakt van een groter apparaat, zoals cd-branders in computers. De rechtbank zal hierin ook duidelijkheid kunnen verschaffen.  (HHemmes)  

Reacties

Dus… als ik een Ford heb, maar nooit een CD erin duw omdat ik alleen naar de radio zelf luister, moet Ford toch betalen? Wat een onzin.

Geplaatst door: Ivan Kok op
Schadeclaim van muziekindustrie VS voor Ford/GM - Automobielmanagement.nl

Schadeclaim van muziekindustrie VS voor Ford/GM

In Amerika heeft the Alliance of Artists and Recording Companies AARC een claim van honderden miljoenen dollars ingediend tegen GM en Ford.

De genoemde Alliance is vergelijkbaar met onze  Buma/Stemra. In de claim stelt de vertegenwoordiger van de muziekindustrie dat de autofabrikanten de wet hebben overtreden en eist een schadevergoeding van honderden miljoenen dollars.
Zo’n 25 jaar geleden vormden cassetterecorders een bedreiging voor de muziekindustrie. De samenwerking tussen muziekmakers en fabrikanten van apparatuur heeft geleid tot wetgeving die in de VS geleid tot de Audio Home Recording Act (AHRA) in 1992. Op grond van deze wet moeten importeurs en fabrikanten royalty’s betalen over onder andere apparaten voor digitale audio-opnames. De wet geldt bovendien voor nieuwere apparatuur, die nu voor een probleem zorgt bij Ford en General Motors. Zij verkopen immers auto’s waarin het mogelijk is cd’s te streamen naar de interne harde schijf en volgens een alliantie van artiesten en platenmaatschappijen is dit in strijd met de wet op het copyright.
In de klacht staat onder meer dat ‘Jukebox’ van Ford en de ‘Hard Drive Device‘ van GM de consumenten in staat stelt cd’s naar een interne harde schijf te streamen. Volgens de AARC vallen deze apparaten onder de AHRA-wet en zijn de autofabrikanten verplicht tot het betalen van royalty’s. Zowel Ford als GM hebben niet voldaan aan alle voorschriften van deze wet. Beide autofabrikanten hebben jarenlang auto’s met deze apparatuur verkocht. Het gaat onder meer om de Ford Taurus, Ford Explorer en Lincoln MKS en de Buick LaCrosse, Cadillac SRX, Chevrolet Volt en GMC Terrain.
De rechtszaak richt zich verder ook op technologiepartners Denso en Clarion. In een reactie op het geschil merkt de AARC op dat een rechtszaak onvermijdelijk is.

Volgens directeur Linda Bocchi hebben Ford, GM, Denso en Clarion besloten hun verplichtingen tegenover de muziekproducenten aan hun laars te lappen en zich boven de wet te stellen. "Niemand houdt van geschillen," aldus Bocchi, "maar zij hebben de deur lang dicht gehouden en wij zijn nu vastbesloten om de royalty’s voor onze leden te innen." De kunstenaars en platenmaatschappijen willen een feitelijke en wettelijke schadevergoeding, die kan oplopen tot honderden miljoenen dollars. Bovendien willen ze verhinderen dat de autofabrikanten deze ongeautoriseerde apparaten in hun auto’s verkopen.
De zaak zal een interessante test zijn van de wetmatigheid van de ‘opname-apparatuur’ in de entertainmentsystemen in auto’s, maar zoals wel vaker het geval is, is de wet niet zo duidelijk als de eis van AARC zou doen geloven. Zo wordt in de claim niet vermeld dat de Audio Home Recording Act verschillende uitzonderingen vermeldt voor persoonlijk gebruik en voor het opnemen van materiaal dat deel uitmaakt van een groter apparaat, zoals cd-branders in computers. De rechtbank zal hierin ook duidelijkheid kunnen verschaffen.  (HHemmes)  

Reacties

Dus… als ik een Ford heb, maar nooit een CD erin duw omdat ik alleen naar de radio zelf luister, moet Ford toch betalen? Wat een onzin.

Geplaatst door: Ivan Kok op