De tpms-verplichting per 1 november aanstaande leidt tot een snelle opmars van het systeem in de werkplaatsen van dealers. Het tempo waarmee bandenservicebedrijven en universele garagebedrijven de gevolgen in de werkplaats ondervinden, is vooral afhankelijk van de leeftijd van het wagenpark van de klantenkring. Bandenspecialisten krijgen aanvankelijk vooral tijdens de seizoensgebonden bandenwissel (winter/zomerbanden) met tpms te maken. Alcar-directeur Arthur Hofstede: "Bovendien moet de automaterialengrossier er ook klaar voor zijn, zowel om vragen te beantwoorden als om de juiste sensoren te leveren."  Voor autotechnici van dealerbedrijven en universele garagebedrijven is het bandenspanningscontrolesysteem een kwestie van gewenning. Bij bandenspecialisten is dat een ander verhaal want voor de bandenbranche betekent tpms de definitieve entree van voertuigelektronica in hun vakgebied.  Elk auto- of bandenservicebedrijf zal zich moeten voorbereiden op de gevolgen van tpms op het gebied van communicatie met de klant, werkplaatsplanning, technische informatie en equipment. Dit speelt vooral een rol bij directe tpms-systemen, die praktisch altijd werken op basis van sensoren die zich achter het ventiel bevinden. Deze sensoren meten de bandenspanning en als die te laag is, wordt de automobilist via het dashboard gewaarschuwd.

Informatiecentrum

Alcar Benelux distribueert de wielenmerken AEZ, Dotz, Dezent en Enzo (lichtmetaal) en Alcar Stahlrad (stalen wielen). De onderneming levert aan bandenspecialisten en automaterialengrossiers. Het assortiment is uitgebreid met alle benodigdheden op het gebied van tpms en om die boodschap uit te dragen en de klantenkring te informeren, organiseerde Alcar acht goedbezochte informatieavonden.  "Wij bieden een totaaloplossing waarin wielen, tpms-producten en informatie zijn samengebracht", benadrukt Hofstede. "Onze insteek was dat bandenspanningscontrolesystemen  geen struikelblok mochten worden om wielen te verkopen. Daarom zijn we al in 2012 begonnen met de voorbereidingen op dit gebied." In de webshop ziet de klant welke sensoren geschikt zijn voor de combinatie wiel-en-auto. Hofstede: "In eerste instantie bieden we onze eigen Alcar T-pro sensoren aan, maar we hebben ook originele sensoren en Redi sensoren van VDO in het assortiment. " Alcar geeft ook geschikte sensoren van andere leveranciers weer, plus informatie over de inleerprocedure van de betreffende auto. "Onze site wordt op deze manier een informatiecentrum voor de klant", vindt Hofstede. Ondanks dat alle informatie in principe in de webshop is te vinden, verwacht Hofstede de komende winter de nodige vragen uit de branche. "We zetten deze winter vier extra medewerkers in om vragen te beantwoorden."

Communicatie

De opkomst van tpms zal tot vragen van klanten leiden, het systeem heeft dus de juiste communicatieaanpak nodig. Hofstede: "Het begint er al mee dat de klant niet weet dat zijn auto tpms heeft en ook niet weet waar het systeem voor dient." Ook de factuur zal tot vragen leiden. Sensoren hebben niet het eeuwige leven, onder meer omdat de batterij na vijf tot zes jaar leeg is. De aanschaf van een tweede set wielen voor de winterbanden wordt duurder als elk wiel een sensor bevat. De extra tijd die de monteur bezig is met het systeem komt ook terug op de factuur.

Als een klant langskomt voor de winter- of zomerbandenwissel en het blijkt dat een sensor van de opgeslagen set stuk is, dan geeft de klant zijn auto- of bandenservicebedrijf de schuld. Dat is logisch, maar ook onterecht als het probleem de lege batterij is. "Instrueer de monteurs hoe ze met dit soort kwesties moeten omgaan en meet de status van de batterijen voordat je een set in het magazijn opslaat", adviseert Hofstede.

Planning, voorraad, equipment 

Tpms heeft ook invloed op de werkplaatsplanning. Het (de)monteren van een band duurt langer als er ook een sensor moet worden vervangen en geprogrammeerd. Bij het monteren van een nieuwe winterset moet men zo nodig rekeninghouden met extra tijd die nodig is voor vier sensoren. Die moeten klaar liggen op het moment dat de werkzaamheden worden uitgevoerd. Elk auto- of bandenservicebedrijf zal dus moeten nadenken over het voorraadbeheer.  Uiteraard wordt elk bedrijf dagelijks beleverd door zijn leverancier(s) en bovendien is het handig om enkele universele sensoren op de plank te hebben liggen, waarmee een groot deel van het wagenpark is gedekt. Het op voorraad nemen van originele sensoren is alleen een optie voor dealers en merkspecialisten. "Er bestaan meer dan honderd typen originele sensoren", weet Hofstede.   De service voor tpms vraagt ook om equipment. De sensoren moeten bijvoorbeeld getest worden op onder meer werking en de status van de sensorbatterij. Bovendien moeten sensoren in voorkomende gevallen worden geprogrammeerd of gekloond (gekopieerd). Alcar biedt hiervoor een speciale tpms-programmeerunit. Hofstede: "De unit vertelt de technicus exact wat hij moet doen. Tpms-service kan ook worden uitgevoerd met meer algemene diagnose-equipment voor de werkplaats, als die tenminste over specifieke software beschikt. Maar het voordeel van een afzonderlijke unit is dat monteurs niet op elkaar hoeven te wachten."

[kader]

Rustige winter

Ondanks de komende verplichting voor tpms, verwacht directeur Arthur Hofstede van Alcar Benelux dat de impact in Nederland voor wat betreft het komende winterseizoen zal meevallen. Dat komt voornamelijk omdat er in Nederland relatief minder vaak voor een afzonderlijke wielenset voor winterbanden wordt gekozen. Hofstede: "In bijvoorbeeld Duitsland is dat anders, daar heeft bijna iedereen een tweede set. Daar wordt tpms in de komende winter een hausse."