Comma: remvloeistof (te) vaak ondeugdelijk

Twee op de vijf automobilisten in Nederland en België rijden met ondeugdelijke remvloeistof, meldt olie- en chemicaliënproducent Comma op grond van eigen onderzoek.

Bij garagebedrijven in diverse Europese landen werd de kwaliteit van remvloeistof getest. Ook werd automobilisten gevraagd naar de werking van de remvloeistof. Men bleek "verontrustend weinig" van de materie af te weten: 92 procent had geen flauw idee of beantwoordde gestelde vragen onjuist. Bijna twee derde (zestig procent) van de automobilisten in Nederland en België had de remvloeistof in de afgelopen twee jaar niet laten vervangen. In de rest van Europa is de situatie niet veel beter. In totaal 71 procent van de ondervraagde automobilisten was niet in staat uit te leggen hoe remvloeistof werkt.

Remvloeistof neemt vocht op uit de atmosfeer. Daardoor daalt het kookpunt en gaat de kwaliteit achteruit. Is het kookpunt eenmaal lager dan 180 graden Celsius, dan is de remvloeistof nagenoeg onbruikbaar. Bij een aantal van de door Comma geteste auto’s lag het kookpunt bij 150 graden Celsius. Ook bleek dat de kilometerstand niet noodzakelijkerwijs gekoppeld is aan de kwaliteit van de remvloeistof. Bij een op de vijf auto’s met minder dan 100.000 km op de teller was het kookpunt lager dan 200 graden Celsius.  

Comma denkt dat het ‘raadselachtige’ karakter van remvloeistof de oorzaak is van duizenden ongelukken per jaar. Visuele controle van het remvloeistofniveau is onderdeel van de Nederlandse APK en de Belgische GOCA-inspectie. Een kwaliteitstest van de vloeistof hoort echter niet bij deze keuringen. Conclusie van Comma: werkplaatsen hebben kans op extra omzet, door aan de hand van informatie het vertrouwen en de kennis van de klant te vergroten. 

Percentage auto’s per kilometerstand en temperatuur

 

Temperatuur °C

Kilometerstand

<181

181-200

201-250

>250

Gemiddeld °C

<60.001

1,6

3,1

7,5

2,8

214

60.001-80.000

2,8

4,4

13,8

1,3

215

80.001-100.000

1,9

5,6

11,0

2,2

223

100.001-120.000

2,5

3,7

6,0

0,9

211

>120.000

2,8

12,6

11,0

2,5

199

Totaal

11,6

29,5

49,3

9,6

 

 

 

 

 

 

Comma: remvloeistof (te) vaak ondeugdelijk - Automobielmanagement.nl

Comma: remvloeistof (te) vaak ondeugdelijk

Twee op de vijf automobilisten in Nederland en België rijden met ondeugdelijke remvloeistof, meldt olie- en chemicaliënproducent Comma op grond van eigen onderzoek.

Bij garagebedrijven in diverse Europese landen werd de kwaliteit van remvloeistof getest. Ook werd automobilisten gevraagd naar de werking van de remvloeistof. Men bleek "verontrustend weinig" van de materie af te weten: 92 procent had geen flauw idee of beantwoordde gestelde vragen onjuist. Bijna twee derde (zestig procent) van de automobilisten in Nederland en België had de remvloeistof in de afgelopen twee jaar niet laten vervangen. In de rest van Europa is de situatie niet veel beter. In totaal 71 procent van de ondervraagde automobilisten was niet in staat uit te leggen hoe remvloeistof werkt.

Remvloeistof neemt vocht op uit de atmosfeer. Daardoor daalt het kookpunt en gaat de kwaliteit achteruit. Is het kookpunt eenmaal lager dan 180 graden Celsius, dan is de remvloeistof nagenoeg onbruikbaar. Bij een aantal van de door Comma geteste auto’s lag het kookpunt bij 150 graden Celsius. Ook bleek dat de kilometerstand niet noodzakelijkerwijs gekoppeld is aan de kwaliteit van de remvloeistof. Bij een op de vijf auto’s met minder dan 100.000 km op de teller was het kookpunt lager dan 200 graden Celsius.  

Comma denkt dat het ‘raadselachtige’ karakter van remvloeistof de oorzaak is van duizenden ongelukken per jaar. Visuele controle van het remvloeistofniveau is onderdeel van de Nederlandse APK en de Belgische GOCA-inspectie. Een kwaliteitstest van de vloeistof hoort echter niet bij deze keuringen. Conclusie van Comma: werkplaatsen hebben kans op extra omzet, door aan de hand van informatie het vertrouwen en de kennis van de klant te vergroten. 

Percentage auto’s per kilometerstand en temperatuur

 

Temperatuur °C

Kilometerstand

<181

181-200

201-250

>250

Gemiddeld °C

<60.001

1,6

3,1

7,5

2,8

214

60.001-80.000

2,8

4,4

13,8

1,3

215

80.001-100.000

1,9

5,6

11,0

2,2

223

100.001-120.000

2,5

3,7

6,0

0,9

211

>120.000

2,8

12,6

11,0

2,5

199

Totaal

11,6

29,5

49,3

9,6