Met name de grip op nat wegdek is minder dan bij een normaal model van hetzelfde merk. De ANWB heeft normale banden en eco-banden van Michelin, Continental, Bridgestone en Hankook met elkaar vergeleken. De Hankook Kinergy scoorde zelfs op droog wegdek en op slijtage minder dan het normale model. Voordelen voor het milieu op het gebied van brandstofverbruik, geluid en slijtage zijn er nauwelijks. Dit terwijl de Europese Unie via richtlijnen en het bandenlabel eist dat eco-banden zich onderscheiden door betere milieu-eigenschappen, zuiniger verbruik en minder geluid.

Voor de test onderzocht ANWB 35 zomerbanden verdeeld in twee maten: 185/60 R14 (o.m. VW Polo, Fiat Punto en Seat Ibiza) en 205/55 R16 (o.m. BMW 3-serie, Ford Focus en Opel Zafira). De beste in de test zijn de Continental PremiumContact 5 en de Michelin Primacy 3.

Hoewel het EU-label in de afgelopen jaren heeft geholpen om banden beter te maken, schiet het volgens de ANWB te kort als informatie voor de consument. Consumenten kunnen namelijk alleen aan een label niet aflezen of een band goed of slecht is. Bij het onderdeel remmen op nat wegdek scoren de beste band (Kumho HS51) en de slechtste band (Nankang Econex) beiden op een B-label. In de praktijk blijkt een flink verschil. Bij een plotselinge noodstop bij een snelheid van 80 km per uur is de remweg ruim twaalf meter langer.

De ANWB zomerbandentest is een samenwerking tussen de Europese autoclubs en consumentenorganisaties. Om alle eigenschappen van een band goed te testen gebruikt de ANWB 35 exemplaren per geteste band. Deze testexemplaren worden anoniem gekocht op internet of bij bandenhandelaren, om te garanderen dat deze banden identiek zijn aan de banden die consument koopt.

Alle resultaten van de zomerbandentest zijn te vinden op anwb.nl.