Aston Martin in de clinch met Porsche

Aston Martin heeft op de autosalon van Genève de Vantage GT3 gepresenteerd. De supersnelle uitvoering van de V12 Vantage kreeg veel handen op elkaar, maar Porsche is minder enthousiast met het Britse initiatief. Deze concurrent meent namelijk de rechten te hebben op de prestigieuze benaming GT3 en heeft met advocaten gedreigd.

Het gevolg is nu dat Aston Martin een andere naam gaat gebruiken voor de Vantage GT3. Alle honderd exemplaren van de Vantage GT3 zijn al vergeven. De vraag naar de extra snelle uitvoering was zelfs zo groot, dat het model nog voor de start van de autosalon was uitverkocht. Desondanks vond Porsche het de moeite waard om het gebruik van de GT3-benaming nog aan te vechten.

 

GT3 wordt GT12 

En met succes, want Aston Martin zal inderdaad de naam aanpassen. Het model gaat nu GT12 heten. De Britten zijn het oneens met de claim van Porsche dat zij het naamrecht heeft voor wat betreft straatauto’s. Maar om een slepende rechtszaak te besparen, investeert Aston Martin zijn energie en geld liever in de ontwikkeling van nieuwe modellen. De Vantage GT12 heeft de beschikking over een V12 motor van 600 pk. Door het gebruik van veel koolstofvezel weegt deze versie zo’n honderd kilo minder dan de reguliere V12 Vantage S.

 

Bentley mag wel  

Volgens de Britten is GT3 een algemene benaming, namelijk een aanduiding voor een raceklasse. Daarbij noemt Aston Martin enkele voorbeelden, namelijk de Lotus Esprit GT3 en de Bentley Continental GT3 R. Maar Porsche deed bij Bentley uiteraard niet moeilijk over de benaming, omdat dit merk ook tot het Volkswagen concern behoort. Maar het is onweerlegbaar dat Porsche al sinds de vorige eeuw de 911 in GT3-uitmonstering levert; een model dat inmiddels een iconische status heeft binnen het gamma. Aston Martin dacht de kunnen profiteren van de magische klank van de cijfer-lettercombinatie, maar wordt gedwarsboomd door Porsche. Een verrassing kan dat niet zijn want eerder verbood moederbedrijf Volkswagen concurrent Opel om de afkorting TDI te gebruiken. Die koos vervolgens eieren voor zijn geld en veranderde de badge in DTI. (Bron: Autointernationaal)

Aston Martin in de clinch met Porsche - Automobielmanagement.nl

Aston Martin in de clinch met Porsche

Aston Martin heeft op de autosalon van Genève de Vantage GT3 gepresenteerd. De supersnelle uitvoering van de V12 Vantage kreeg veel handen op elkaar, maar Porsche is minder enthousiast met het Britse initiatief. Deze concurrent meent namelijk de rechten te hebben op de prestigieuze benaming GT3 en heeft met advocaten gedreigd.

Het gevolg is nu dat Aston Martin een andere naam gaat gebruiken voor de Vantage GT3. Alle honderd exemplaren van de Vantage GT3 zijn al vergeven. De vraag naar de extra snelle uitvoering was zelfs zo groot, dat het model nog voor de start van de autosalon was uitverkocht. Desondanks vond Porsche het de moeite waard om het gebruik van de GT3-benaming nog aan te vechten.

 

GT3 wordt GT12 

En met succes, want Aston Martin zal inderdaad de naam aanpassen. Het model gaat nu GT12 heten. De Britten zijn het oneens met de claim van Porsche dat zij het naamrecht heeft voor wat betreft straatauto’s. Maar om een slepende rechtszaak te besparen, investeert Aston Martin zijn energie en geld liever in de ontwikkeling van nieuwe modellen. De Vantage GT12 heeft de beschikking over een V12 motor van 600 pk. Door het gebruik van veel koolstofvezel weegt deze versie zo’n honderd kilo minder dan de reguliere V12 Vantage S.

 

Bentley mag wel  

Volgens de Britten is GT3 een algemene benaming, namelijk een aanduiding voor een raceklasse. Daarbij noemt Aston Martin enkele voorbeelden, namelijk de Lotus Esprit GT3 en de Bentley Continental GT3 R. Maar Porsche deed bij Bentley uiteraard niet moeilijk over de benaming, omdat dit merk ook tot het Volkswagen concern behoort. Maar het is onweerlegbaar dat Porsche al sinds de vorige eeuw de 911 in GT3-uitmonstering levert; een model dat inmiddels een iconische status heeft binnen het gamma. Aston Martin dacht de kunnen profiteren van de magische klank van de cijfer-lettercombinatie, maar wordt gedwarsboomd door Porsche. Een verrassing kan dat niet zijn want eerder verbood moederbedrijf Volkswagen concurrent Opel om de afkorting TDI te gebruiken. Die koos vervolgens eieren voor zijn geld en veranderde de badge in DTI. (Bron: Autointernationaal)