GTÜ: ietsje minder ernstige automanco’s in 2014

De hoeveelheid auto’s met ernstige mankementen is vorig jaar in Duitsland licht gedaald, blijkt uit het meest recente rapport van keuringsinstantie GTÜ.

Serieuze manco’s deden zich voor bij 22,4 procent van de voertuigen die GTÜ (Gesellschaft für Technische Überwachung) binnenkreeg ter keuring. Het jaar ervoor was dat 1,5 procentpunt meer. Daar staat tegenover dat het aantal lichte defecten vorig jaar in dezelfde mate steeg, naar 17,1 procent. Het percentage auto’s zonder mankementen bleef constant: 60,5 procent.

Daarmee is volgens GTÜ echter geenszins het gevaar geweken. Onverminderd zakt bijna een op de vier personenwagens, omgerekend meer dan tien miljoen auto’s dus die niet voldoen aan de veiligheidsnormen. Vooral de verlichting en elektrische systemen haperen – in 18,4 procent van de gevallen. Op de ranglijst volgen manco’s inzake milieubelasting (11,3 procent), remsysteem (10) en aandrijving c.q. banden (9,3). Problemen op het gebied van chassis, ruiten en carrosserie doen zich voor in 5,3 procent van de gevallen.

De Duitse keuringsinstantie onderzocht in 2014 circa 3,1 miljoen auto’s. De uitkomsten laten zien hoe in de loop der jaren het aantal mankementen toeneemt. Bij auto’s tot drie jaar is 91 procent nog probleemloos, maar in de categorie negen-plus is dat nog maar 44,8 procent.

Bron: Automobilwoche 

GTÜ: ietsje minder ernstige automanco’s in 2014 - Automobielmanagement.nl

GTÜ: ietsje minder ernstige automanco’s in 2014

De hoeveelheid auto’s met ernstige mankementen is vorig jaar in Duitsland licht gedaald, blijkt uit het meest recente rapport van keuringsinstantie GTÜ.

Serieuze manco’s deden zich voor bij 22,4 procent van de voertuigen die GTÜ (Gesellschaft für Technische Überwachung) binnenkreeg ter keuring. Het jaar ervoor was dat 1,5 procentpunt meer. Daar staat tegenover dat het aantal lichte defecten vorig jaar in dezelfde mate steeg, naar 17,1 procent. Het percentage auto’s zonder mankementen bleef constant: 60,5 procent.

Daarmee is volgens GTÜ echter geenszins het gevaar geweken. Onverminderd zakt bijna een op de vier personenwagens, omgerekend meer dan tien miljoen auto’s dus die niet voldoen aan de veiligheidsnormen. Vooral de verlichting en elektrische systemen haperen – in 18,4 procent van de gevallen. Op de ranglijst volgen manco’s inzake milieubelasting (11,3 procent), remsysteem (10) en aandrijving c.q. banden (9,3). Problemen op het gebied van chassis, ruiten en carrosserie doen zich voor in 5,3 procent van de gevallen.

De Duitse keuringsinstantie onderzocht in 2014 circa 3,1 miljoen auto’s. De uitkomsten laten zien hoe in de loop der jaren het aantal mankementen toeneemt. Bij auto’s tot drie jaar is 91 procent nog probleemloos, maar in de categorie negen-plus is dat nog maar 44,8 procent.

Bron: Automobilwoche