Uit de peiling waaraan tweeduizend mensen meededen bleek dat 23 procent zich niet op z’n gemak voelt bij de omgang met een monteur; 25 procent zegt al nerveus te zijn om een autobedrijf binnen te gaan. 45 procent heeft geen benul van wat een standaardreparatie van een gemiddelde gezinsauto zo’n beetje mag kosten. Een op de drie voelt zich niet in staat om in te gaan op de boodschap die de monteur ze brengt, omdat ze simpelweg onvoldoende afweten van autoreparaties. Bijna een kwart heeft de indruk dat de monteur misbruik maakt van het gebrek aan kennis bij de klant. Nog eens tien procent verdenkt de autotechnicus ervan per dag te bepalen hoe hoog de rekening moet zijn. Met als resultaat dat een derde van de deelnemers gelooft dat de prijsopgaaf uit de lucht gegrepen was.

Andrew Jervis, medeoprichter van ClickMechanic, haast zich te zeggen dat de meeste technici betrouwbaar zijn. "Er is echter een minderheid van cowboys die misbruik maakt van het feit dat de meeste consumenten simpelweg niet weten wat hun autoreparaties mogen kosten." Op de lange termijn echter zullen volgens hem de kwaadwillenden het afleggen, aangezien ‘prijs’ en ‘transparantie’ behoren tot de belangrijkste criteria die consumenten hanteren bij hun selectie van een adres voor auto-onderhoud. "Internet zal daar zeker een rol in gaan spelen, aangezien mensen nu al online via reviews en vergelijkingssites tal van producten en diensten selecteren. Waarom dan niet ook via dat kanaal ook een betrouwbare monteur uitzoeken?"