Op 17 juli 2014 werd de fabriek heropend door koning Willem-Alexander, die daarmee de start van de MINI-productie in Nederland markeerde. Hoewel de hervatte productie bij VDL Nedcar een positieve invloed had op de financiële resultaten, zou het bedrijf ook zonder deze bijdrage een jaar van groei hebben beleefd
De gecombineerde omzet steeg van 1,812 miljard euro in 2013 naar 2,546 miljard euro in 2014. De geconsolideerde omzet is uitgekomen op 2,342 miljard euro (2013: 1,632 miljard). Het nettoresultaat nam toe van 88,6 miljoen euro (2013) naar 104,2 miljoen euro in 2014. De belastingdruk in de eerste helft van 2014 was lager, vanwege het voorziene fiscale verlies bij VDL Nedcar. De balanspositie blijft onverminderd sterk, met een solvabiliteit van 56%.
Het aantal medewerkers is toegenomen van 9.216 eind 2013 naar 10.303 eind 2014 (waarvan 81% werkzaam in Nederland). De directie pleit in het jaarverslag voor "een gelijk speelveld" in Europa. "Veel landen in de wereld heffen invoerrechten, maar Europa blijft geloven in een vrije handelszone. We moeten onze handelspartners in de wereld echter op eenzelfde manier behandelen, zoals zij ons behandelen. Alleen dan kan de werkgelegenheid in Europa worden behouden en kunnen wij als één sterk blok onze positie in de wereldeconomie handhaven."
Autoassemblage
De divisie autoassemblage heeft in 2014 voor 775 miljoen euro bijgedragen aan de omzet, ten opzichte
van 120 miljoen euro in 2013. Deze omzet is overigens niet alleen gerealiseerd door de productie van
auto’s in opdracht van BMW Group, maar ook door het uitlenen van medewerkers, het leveren van
persdelen aan derden en engineerings- en installatiewerkzaamheden. De aanloopkosten over het eerste
halfjaar van 2014 zijn gecompenseerd met de daarvoor getroffen voorzieningen. VDL Nedcar heeft in 2014 bijgedragen aan de winst met een licht positief resultaat.
Ook productieautomatiseerder VDL Steelweld in Breda kijkt tevreden terug. De omzet steeg vorig jaar met 7% van 187 miljoen euro in 2013 naar 201 miljoen euro. Deze recordomzet is behaald door grote opdrachten voor het leveren van productielijnen aan autofabrieken van Jaguar, Land Rover, Volvo, Ford en VDL Nedcar.
Hapro
De omzet van dochter Hapro International (onder meer autodakkoffers) is licht gedaald van 26 miljoen euro in 2013 naar 25 miljoen euro in 2014..De afzet dakkoffers steeg gestaag, vooral door de toename van hybride voertuigen met kleinere bagageruimtes Nedcar meldt "constructieve gesprekken" met automobielfabrikanten over de levering van dakkoffers; met name Azië en Oceanië zijn belangrijke groeimarkten op dit gebied.