Het merk gaat aan kop in drie van de vijf eigenaarscategorieën die de FIVA onderscheidt; in de overige twee staat Citroën op de tweede plek.  

Merkvoorkeur van

Typical Enthusiast’

Percentage

Citroën

8.2

Mercedes-Benz

7.0

Volkswagen

7.0

Volvo

6.3

Ford

5.9

Triumph

5.1

MG

4.8

Jaguar

4.6

Porsche

3.9

Fiat

3.7

Voor overige merken per categorie: zie PDF onderaan dit bericht, pagina 19).

In het onderzoek zijn de gebruikssituaties van ruim negentienduizend bezitters van een oldtimer gebundeld. Het gros van hen (69%) is de ‘Gemiddelde enthousiasteling’, gevolgd door de ‘Old-school enthusiast‘ (13.1%, hoogste leeftijd, laagste inkomen onder 50-plussers), ‘Antiquarian‘ (10.1%, veel oldtimers, minste gereden kilometers), ‘Regular transport users’ (6.4%, meeste kilometers, jongste leeftijdscategorie, laagste inkomens en ‘Collector‘ (1.3%, weinig kilometers per jaar, meeste aantal oldtimers).

Samen hebben de enquêtedeelnemers 30.779 klassieke voertuigen in bezit, waarmee ze op jaarbasis gemiddeld per voertuig 2150 kilometer afleggen. In bijna alle gevallen gebeurt dat op benzine (96%), gevolgd door diesel en LPG (elk bijna twee procent). Gemiddeld gaven ze in 2013 6500 euro uit per oldtimer, waarvan het grootste deel aan restauratie (2335 euro), gevolgd door onderhoud/reparatie (840 euro) en accessoires (607 euro). Eigenaren die tussen 1940 en 1960 geboren zijn geven de meeste euro’s uit aan oldtimers. Van alle Europeanen steken bezitters c.q. gebruikers in het Verenigd Koninkrijk de meeste financiële middelen in een oldtimer, gevolgd door Duitsers en Tsjechen. De meeste kilometers worden gereden door inwoners van achtereenvolgens Luxemburg, Oostenrijk en Duitsland.

 FIVA.