Column Toralt Deinum: Concentratie bij BMW

Autotentoonstellingen, zoals de eerder dit jaar gehouden salon van Parijs, zijn snoepwinkels. Ook voor het senior management van autofabrikanten. Beroemd is de foto van Martin Winterkorn, de voormalige topman van Volkswagen, waar hij zittend op zijn knieën de onderkant van een model van de concurrentie inspecteert.

Column Toralt Deinum: Concentratie bij BMW

Het directieteam van BMW had evenwel geen tijd om zich in Parijs te verlekkeren aan al het autonieuws. Zij moesten op het hoofdkantoor in München in spoedzitting bijeenkomen omdat de zaken niet goed gaan. Mercedes heeft BMW in de verkoopstatistieken ingehaald en een heldere strategie voor een nieuwe serie elektrische modellen ontbreekt.

De crisissfeer is opmerkelijk, want als er één autofabrikant de afgelopen jaren vol geconcentreerd en met focus opereerde, dan was het BMW wel. Met chirurgische precisie werd de norm voor de inhoud van één cilinder vastgesteld op 500 cc. Dat vormde de basis voor het motorenbeleid. Door één vaste inhoud te kiezen, konden er aanzienlijke kostenbesparingen worden gerealiseerd.

Concentratie is sowieso goed, zo luidt het betoog van de wiskundige Cal Newport, die stelt dat je dan veel productiever bent. De Volkskrant wijdde er in augustus zelfs een speciale bijlage aan. Maar toch gaan de zaken bij BMW niet goed. Maakt Newport een denkfout?

Het antwoord was in diezelfde krant te vinden. Daar stond ook een tegengeluid in: het belang van afleiding. Juist als je even wegdroomt, krijg je de beste ideeën.

BMW heeft daar geen oog voor. Met haar tunnelvisie rust zij haar premiummodellen uit met een driecilinder dieselmotor. En verbiedt zij meer dan 3,0 liter longinhoud voor de M3/M4. Fouten die het meer relaxt opererende Mercedes niet maakt.

Toen ik deze column aan het voorbereiden was, ben ik een wandelingetje gaan maken. Ik moest denken aan de eerste generatie BMW 3-serie Touring. Een model dat niet door een geconcentreerd opererend directieteam is bedacht, maar door een ‘ongehoorzame’ werknemer die in zijn vrije uren wat ging knutselen.

Deze dagdromer stond aan de wieg van het succes van de Touring modellen van BMW. Hij bedacht waar de mathematisch opererende topmanagers geen oog voor hadden. In de jaren na het debuut van de eerste generatie 3-serie Touring kon BMW uitgroeien tot ‘s werelds grootste premiumfabrikant.

Aan het einde van dit jaar is er een nieuwe autoshow, dit keer in Los Angeles. Ik hoop dat de directie van BMW zichzelf tijd gunt om die tentoonstelling te bezoeken. En om met het verstand op nul wat rond te dwalen op de beursvloer. Dan komt het vanzelf goed.

Reacties
Column Toralt Deinum: Concentratie bij BMW - Automobielmanagement.nl

Column Toralt Deinum: Concentratie bij BMW

Autotentoonstellingen, zoals de eerder dit jaar gehouden salon van Parijs, zijn snoepwinkels. Ook voor het senior management van autofabrikanten. Beroemd is de foto van Martin Winterkorn, de voormalige topman van Volkswagen, waar hij zittend op zijn knieën de onderkant van een model van de concurrentie inspecteert.

Column Toralt Deinum: Concentratie bij BMW

Het directieteam van BMW had evenwel geen tijd om zich in Parijs te verlekkeren aan al het autonieuws. Zij moesten op het hoofdkantoor in München in spoedzitting bijeenkomen omdat de zaken niet goed gaan. Mercedes heeft BMW in de verkoopstatistieken ingehaald en een heldere strategie voor een nieuwe serie elektrische modellen ontbreekt.

De crisissfeer is opmerkelijk, want als er één autofabrikant de afgelopen jaren vol geconcentreerd en met focus opereerde, dan was het BMW wel. Met chirurgische precisie werd de norm voor de inhoud van één cilinder vastgesteld op 500 cc. Dat vormde de basis voor het motorenbeleid. Door één vaste inhoud te kiezen, konden er aanzienlijke kostenbesparingen worden gerealiseerd.

Concentratie is sowieso goed, zo luidt het betoog van de wiskundige Cal Newport, die stelt dat je dan veel productiever bent. De Volkskrant wijdde er in augustus zelfs een speciale bijlage aan. Maar toch gaan de zaken bij BMW niet goed. Maakt Newport een denkfout?

Het antwoord was in diezelfde krant te vinden. Daar stond ook een tegengeluid in: het belang van afleiding. Juist als je even wegdroomt, krijg je de beste ideeën.

BMW heeft daar geen oog voor. Met haar tunnelvisie rust zij haar premiummodellen uit met een driecilinder dieselmotor. En verbiedt zij meer dan 3,0 liter longinhoud voor de M3/M4. Fouten die het meer relaxt opererende Mercedes niet maakt.

Toen ik deze column aan het voorbereiden was, ben ik een wandelingetje gaan maken. Ik moest denken aan de eerste generatie BMW 3-serie Touring. Een model dat niet door een geconcentreerd opererend directieteam is bedacht, maar door een ‘ongehoorzame’ werknemer die in zijn vrije uren wat ging knutselen.

Deze dagdromer stond aan de wieg van het succes van de Touring modellen van BMW. Hij bedacht waar de mathematisch opererende topmanagers geen oog voor hadden. In de jaren na het debuut van de eerste generatie 3-serie Touring kon BMW uitgroeien tot ‘s werelds grootste premiumfabrikant.

Aan het einde van dit jaar is er een nieuwe autoshow, dit keer in Los Angeles. Ik hoop dat de directie van BMW zichzelf tijd gunt om die tentoonstelling te bezoeken. En om met het verstand op nul wat rond te dwalen op de beursvloer. Dan komt het vanzelf goed.

Reacties